90 %

Preston, Douglas; Child, Lincoln - Zátiší s vránami

Kansas, horké léto a upadající městečko Medicine Creek obklopené nekonečnými lány kukuřice. Nudné a starosvětské městečko, kde se poslední vražda stala ještě v době prohibice. A najednou je v lánech nalezna mrtvola ženy, čin, který se ale nedá klasifikovat jako klasická vražda, protože oběť je zohavena a rituálně naaranžována uprostřed mrtvých vran.

Touto událostí nás zavádí do svého dalšího románu dvojice spisovatelů Douglas Prestona a Lincoln Childa, kteří se nejen ve světě, ale i u nás zapsali do srdcí mnoha čtenářů thrillerové literatury. Román "Zátiší s vránami" (orig. Still Life With Crows, 2003) je čtvrtá kniha z jejich série o neobvyklém agentu FBI Pendergastovi, který začal románem "Relikvie" (orig. The Relic) vydaném v roce 1994 jako jejich první beletristické dílo.

Už od prvních stránek mi začalo být jasné, čím si autoři vysloužila takovou popularitu. Dokázali totiž skvěle zkombinovat napínavý příběh o bestiálních a masových vrazích s hororem. V době po velkém úspěchu kultovního "Mlčení jehňátek" se trh přímo zavalil obdobnými příběhy. Většinou šlo o případy, kde sehrála hlavní roli k vyřešení klasická kriminalistická práce s využitím moderních vědeckých metod. Tento postup se dneska dostál až na takovou úroveň, že velmi populární krimi seriály dneška jsou jakoby zbaveny jakékoliv akce, a celý případ je vyřešen pouze špičkovou laboratorní práci.

Vyšetřovací metody používané v "Zátiší s vránami" jsou zcela odlišné. Preston a Child totiž vsadili na normální rozum, a žádné zázraky moderní techniky. Spíše naopak, vyšetřovací metody agenta Pendergasta mnohdy spadají až do oblasti parapsychologie. A odtud je už krůček k hororové tématice. A té je v románu více než dost. Od počátku se sice může příběh jevit jako akce dalšího Hannibala Lectera, ale v momentě, kdy se na stránkách knihy staneme svědky druhé vraždy, děj jakoby poskočil do ligy Stephena Kinga či Deana Koontze.

Nemalou roli na čtenářském úspěchu hraje i dokonalá volba postav. Pokud pomineme samotného Pendergasta, ostatní postavy a postavičky skvěle dokázali vytvořil reálie a atmosféru malého zemědělského městečka, kde každý zná každého, kde každý má schovaného ve skříni nějakého toho kostlivce.

Jak už jsem řekl, naše autorská dvojice dokáže velmi efektivně v našich myslích rozehrát tu pravou bouři děsu, hrůzy a zhnusení. Kromě toho mi v některých momentech jejich styl a obrazotvornost připomínal prvky komiksu. Samotný příjezd agenta do Medicine Creeku, ale hlavně scéna jeho příchodu do bouřlivé mše ve zdejším kostelu ve mně zcela evokovaly obrazy jako z kultovního Sin City. Ale středobodem všeho je samozřejmě agent Pendergast, s tím jeho podivným jménem Aloysius. Sebejistý, nevypočitatelný, až drzý, prostě člověk, proti kterému bych nechtěl nikdy jít.

Český čtenář se už mohl setkat s šesti díly ze zatím sedmidílného cyklu. V USA toto léto vyjde už osmý díl s titulem "The Wheel of Darkness".

"Zátiší s vránami" byl můj první přečtený příběh z tohoto cyklu, a způsobil, že jsem se hned poohlédnul i po dalších příbězích agenta Pendergasta.

11.08.2007