100 %

Preussler, Otfried - Malá čarodějnice

Z německého originálu Die Kleine Hexe (1957) byla přeložena knížka pro děti, kterou známe pod názvem Malá čarodějnice. Do češtiny ji velmi zdařile přeložila Jitka Bodláková (1964). Nikdy jsem Malou čarodějnici nečetla, ale velice dobře vím, jak je oblíbená u dětí, které sledují televizní večerníčky. Publikace je ilustrovaná Zdeňkem Smetanou, jehož obrázky jsou tak typické a absolutně nezaměnitelné, pro děti lákavé a dětmi oblíbené. Představovaná kniha je v pevné vazbě, čítá přes 70 stránek a obsahuje dvacet pohádkových příběhů o Malé čarodějnici, je určena pro malé posluchače a čtenáře od 6 let.

Otfried Preussler je uznávaný německý spisovatel českého původu, který se narodil 20. října 1923 v Liberci v německé rodině. Jako mladý voják bojoval za druhé světové války v německé armádě, upadl do ruského zajetí, kde byl celkem 5 let, než se mohl vrátit do Německa, kam jeho rodina byla odsunuta z Čech. Preussler se oženil s dívkou, která na něj čekala, než se vrátí z války, bydlí s rodinou v bavorské vesnici Haidholzen nedaleko Rosenheimu. Do roku 1970 pracoval jako učitel, od té doby se věnuje jen literární tvorbě. Je členem mezinárodního PEN klubu a laureátem mezinárodních cen za literaturu. Za celoživotní dílo byl v roce 1991 jmenován profesorem. Z jeho tvorby je nejvýznamnější právě Krabat, česky přeložený jako Čarodějův učeň, který byl zfilmovaný režisérem Karlem Zemanem. Jako animovaný film byl oceněný diváky i porotou. Dále Malá čarodějnice, u nás také přeložená a velmi mezi dětmi oblíbená. Z knih pro dospělé stojí za zmínku Útěk do Egypta přes Království české.

Hlavní hrdinkou ve všech uvedených pohádkách je Malá čarodějnice, která je ještě mladá, je jí pouhých 127 let. Malá čarodějnice bydlí v lese v kouzelnickém domku spolu s havranem, který umí mluvit a jmenuje se Abraxas. Naše hlavní hrdinka je udivená, zvědavá, lehkomyslná, je to šibalka a uličnice. Tropí různé čarodějnické neplechy. Její věrný kamarád havran Abraxas jí všemožně pomáhá, usměrňuje ji... Malá čarodějnice se chce zúčastnit reje čarodějnic na filipojakubskou noc, ale staré čarodějnice ji odhalí a mezi sebe nechtějí!. Jsou zlé a pomstychtivé! Malá čarodějnice se rozhodne, že se bude více učit z čarodějné knihy a za rok se uvidí!

Z naší Malé čarodějnice se stává dobrá čarodějnice, která kolem sebe koná samé dobro. Rok uplyne jako voda a je tu zase filipojakubská noc, Malá čarodějnice se vydává na Skalnatou horu a jak to dopadne? To si musíte knihu přečíst až do konce.

Kniha Malá čarodějnice se četla velmi dobře, některé pohádky jsou krátké, jiné delší, ale obsah je vždy velmi zajímavý! Příběhy na sebe volně navazují a jsou zajímavě pojmenované: Malá čarodějnice má zlost, Vichřice, Karneval v lese (připomíná bajku) nebo Kdo se směje naposled. Každá pohádka je doplněna ilustrovaným listem a ještě několika obrázky navíc. Písmo v knize je větší a dobře čitelné, hojně je používána přímá řeč, která malé děti velmi zajímá. Příběhy jsou ze života, mohou se stát kdykoliv, jsou nadčasové, dobro v nich vždy vítězí. Plní funkci pedagogickou, výchovnou... Knihu vřele doporučuji.

Z německého originálu přeložila Jitka Bodláková - heirs, 1964.
Vydání páté.
Ilustrace Zdeněk Smetana, 1993.