90 %

Radil, Tomáš - Ve čtrnácti sám v Osvětimi

Jak už název napovídá, nebudou memoáry Tomáše Radila příjemným čtením. Emeritní profesor, neurolog, vědec zabývající se mozkem píše s odstupem šedesáti let svůj deník z cesty tam, která neměla mít cestu zpátky. Deník rozpadu civilizace i nepředstavitelně náročného uchovávání jejích jisker, deník bezesmyslného zmaru a komplikovaného návratu do civilizace. Jakkoli není takováto rekonstrukce zcela autentická, umožňuje autorovi podat výklad událostí s ohledem na dospělé zkušenosti. Jistě je tak něco zkresleno, ovšem popis psychické degradace a zvláště popisy psychických procesů získaly autorovou dlouholetou praxí výjimečnou hloubku.

Radilovi měli štěstí v neštěstí. Československé Štúrovo se po druhé vídeňské arbitráži ocitlo zpět v Maďarsku a do okupace země nacistickým Německem bylo pronásledování Židů v porovnání s protektorátem nebo Slovenským štátem slabé. Přesto je již zde pozorovatelná devastace psychickým tlakem. Autor vzpomíná, jak se denně zaobíral problémy antisemitismu a uspořádání světa (druhá světová válka byla v plném proudu). Dokonce tak, až před tím učitelé varovali rodiče. Nespravedlnost vás nesmí překvapovat! Potkáte se s ní na každém kroku, buďte na ni připraveni.

Navíc jej hrozně otravovalo psaní švabachem. Kniha je plná postřehů, které nalezneme právě jen v mikrohistoriích (memoárech) nebo náhodou ve velice obsáhlých monografiích. Němčina se psala švabachem. Leckde byla chápána jako tajný jazyk Židů!! Navíc v papírnictví prodávali už hotové ilegální překlady všeho, co jsme měli ve škole nebo doma z latiny přeložit. Kdo říkal, že opisování přinesl internet?

Stále se nepřestávám divit, jak byl svět před sto lety malý! Babička autorovi vypravuje: Když jsem byla mladá, jezdila jsem z Vrbového u Piešťan na tragédie i komedie do Vídně. Vydělávala jsem si na to prodejem slovenských lidových výšivek po vídeňských obchodech. Vyprávění o dědovi - řezníkovi a předsedovi židovské obce je obsáhlé a je patrné, že tvořilo jeden z formujících vlivů.

Propad v řádu týdnů od okupace Maďarska po odsun do koncentráku je nejsilnější částí knihy. Z pozice kultivovaného středostavovského školáka z úplné rodiny do pozice zcela opuštěného mukla. Mechanismy drobných sprostot i systémové ničemnosti, při kterých si přikrádali konkrétní jednotlivci i celý systém, jsou zde velice přehledně vyloženy. Já vůbec nechápu, proč lidi říkají, že nás obsadili nacisti. ... Ale já tady vidím jen třicet nebo padesát Němců. Mnoho "Němců" si ostatně už bylo vědomo svých vin. Nebýt touhy těšínského půl-Němce udělat dobrý skutek, byl by autor nepřekonal nachlazení v kritické době před odsunem.

V knize jasně čteme, že mnohé z toho, co je neustále historiky a novináři objevováno a provinilými a jejich obdivovateli tajemně zapomínáno, bylo již v době války, alespoň některým, zcela jasné. Nacisti jsou jejich národní elita, která má zvláštní výsady. Kdyby jich bylo hodně, tak by přestali být elitou a zbylo by na ně míň výsad a výhod. V roce 1944 uprchli z Birkenau Vrba a Wetzler na Slovensko a z Žiliny informovali papeže o plánu na likvidaci maďarských Židů. Nikdo nic neučinil. Vrba po válce pracoval v Praze ve stejném ústavu Akademie věd jako Radil. Šéflékař z Osvětimi vyučoval po válce Radila pediatrii na Karlově univerzitě.

Radil několikrát opakuje důležitý poznatek: lidé se vlivem útlaku bortí, mravy se zhoršují a charaktery lámou. Není krystalicky čirých charakterů pod knutou. Životní podmínky v táboře Birkenau, jak je popisuje autor byly děsivé i ve srovnání s jinými lágry. Spaní na prknech bez paland, tetování čísel až po téměř půlroce pobytu. Autor popisuje mnoho metod, jimiž několik esesáků ovládalo masy lidí, jen proto, že dotyční byli slušní. O "podrazáctví" německých nacistů panovalo všeobecné přesvědčení a bylo považováno za jejich trvalou vlastnost, které se nezbaví ani po prohrané válce. Každý, kdo podrazil nebo převezl jejich domnělého nepřítele, byl u nich považován za hrdinu a příklad hodný následování. Jak jednoduše v tomto světle vypadá poválečný vývoj v Evropě. Mnoho knih bylo napsáno o jediném autorovu postřehu, že esesáci nebyli sadisté, většinou nebyli ani zvlášť přičinliví při vraždění, ale nebyli ani ochotní proti vraždění nic udělat. Je patrné, že již od počátků války zametali stopy, což zpět vede k tehdy známé úvaze o poválečném uspořádání: Přitom, očistit Němce, když skoro všichni táhli s nacisty za jeden provaz, nebude snadné, takže se bude Němcům hodně odpouštět, ať se to bude přežívajícím vězňům líbit nebo ne!

Radil vynesl také další dobový postřeh: Spojenci většinou na záchranu Židů nepomýšleli. Toho si povšimli i jiní. Nikdy nebyl podniknut žádný krok, k narušení systému lágrů. Hrůzy Osvětimi významně zapůsobily po osvobození na rudoarmějce a vracející se Radil u nich nalezl, ne-li ochotnou pomoc, pak alespoň ochotu pomoci za úplatu. Propastné je poválečné chování v Polsku a Maďarsku. Zatímco v Polsku je patrná ochota pomoci (ale též děsivá bída) v Maďarsku je to spíše nenávist.

Nenávistné projevy sklidil mladý navrátilec jako posel zlých zpráv i v první židovské obci v Maďarsku. Ubytovna židovské obce za Budapeští pak byla dalším pracovním táborem. Zde se ukázalo, jak hluboká byla devastace lidí po válce. Někteří zcela ignorovali předchozí utrpení, jiní se od něj nedokázali odtrhnout. Pokračoval proces, který započal po osvobození lágru: A tak to živočišné štěstí navozené přežitím a osvobozením postupně bledlo a nahrazoval a začal je nahrazovat pocit prázdnoty provázený depresí. V Parkanu/Štúrovu autor nalezl vyrabovaný dům. Vzdor tomu, že se vrátil otec, strýc a několik dalších příbuzných a sousedů, je zřejmé, že smysluplný život zvláště pro starší skončil. Pár měsíců po osvobození se začaly objevovat sebevraždy.

Radilova nepříliš oblíbeného strýce, který přežil jako většina maďarských Židů ve vojenské pracovní službě, sebrali ve městě ruští vojáci a zařadili do kolony válečných zajatců. Než se vše vysvětlilo, pobyl dva roky v Gulagu u Archangelska. Ostatně, sovětský válečný zajatec, který Radilovi pomohl přežít začlenění do pracovní skupiny ruských zajatců v Birkenau jej po osvobození varoval: Sověti vás brzy obsadí nebo vás dostanou pod svou kontrolu jinak. Dotyčný, který se Němcům vydával za Tatara (aby jej jako Žida rovnou nezastřelili) se NKVD po osvobození představil jako Turek z jižního Balkánu.

Jak autor řekl při představení knihy: Přežil jsem náhodou. Přežil jsem, protože mi pomohli jiní. Přežil jsem, protože jsem se přežít snažil (to je neverbální sdělení - je to vidět). Zvláště prvek náhody tvoří děsivou kulisu událostí v Birkenau. Existují jen podmínky nutné, které je nezbytné splnit pro přežití, avšak nikoli podmínky postačující. Psychické vyčerpání jako metoda odlidštění i ničení. Ačkoliv jen v odporných detailech předčí jiní, Radil je nejotevřenější a zároveň nejdrsnější autor hovořící o antisemitismu - kdysi i dnes. Strojí za to si jeho knihu přečíst, abychom neměli dobytek za lidi, ale také abychom si uvědomili, jak snadno je tato hranice překročitelná.

Vydala Academia v roce 2009.