85 %

Revazov, Arsen - Osamocení 12

Jako "ruskou šifru mistra Leonarda" označili čtenáři románovou prvotinu Arsena Revazova Osamocení 12, kterou vydalo v překladu Ondřeje Mrázka v roce 2009 nakladatelství Argo.

Arsen Revazov je autorem blogů na ruskojazyčném Internetu a vlastníkem úspěšné PR agentury. Poté, co vystudoval medicínu a psychologii v Moskvě, emigroval v roce 1989 do Izraele, ale po několika letech se zklamaně vrátil zpátky do Ruska.

Osamocení 12 je Revazovovou prvotinou, ale hned tato prvotina, nezařaditelná mezi klasické literární žánry, ukazuje nesporný talent autora. Podivuhodná je na první pohled směsice žánrů, příběhů, mýtů, vtipů a fantaskních obrazů, okořeněná desítkami ruských anekdot, veršů, průpovídek a úryvků písní (od Beatles přes Scorpions, Iggyho Popa, Nirvanu, Rolling Stones až k Vysockému a Jesus Christ Superstar a keltské hudbě). Písně, které autor do knihy zařadil, si může čtenář Osamocení 12 pustit na portálu YouTube. Texty písní a nápěvů nalezne čtenář vždy v poznámce pod čarou přeložené do češtiny. Autor těchto odboček - poznámek, vysvětlivek a doplňujících informací - využívá ve své knize v hojné míře.

Revazov označil literární novotvar, jež Osamocení 12 bezesporu představuje, jako román - fusion. Sled představ, příběhů s nádechem tajemství, obrazů dnešního Ruska, který českému čtenáři pomůže pochopit ruskou mentalitu a člověku "ze Západu" ne vždy zrovna lehce přístupný svět současné ruské společnosti, myšlení a kultury.

Čtyři třicátníci - přátelé jsou propojeni nejen mobilními telefony, ale i spoustou zážitků z výletů po Evropě, názory na ženské pohlaví, litry whisky, drogovými večírky a nezávazným životem. Poté, co je jeden z nich - Chemik - nalezen ve svém bytě mrtvý s uříznutou hlavou, zjistí zbohatlíci, že je pojí ještě něco. Snaha najít Chemikova vraha (a jeho uříznutou hlavu). V okamžiku, kdy Chemikova manželka Lejla spáchá sebevraždu, se roztáčí kolotoč podivných událostí, cest po Rusku a evropských destinacích. Revazov střídá myšlenky hlavního hrdiny se stejnou rychlostí, jako místa jeho pobytu. Společně s přáteli, toužícími po pomstě za Chemikovu a Lejlinu smrt, se dostáváme do ruského kriminálu, pravoslavného i zenbuddhistického kláštera, luxusního kupé v expresu na Bajkalsko-amurské magistrále, letadla mířícího do Tokia, na haciendu kmotra vladivostocké mafie, za papežem Ratztingerem do Vatikánu, do jeruzalémské svatyně Koptů i za vůdcem zrůdné a nebezpečné sekty, provádějící své obřady v tajemném podzemním chrámu ve zrušené stanici moskevského metra.

Osamocení 12 je kniha čtivá, vtipná, drzá ale zároveň lidsky blízká. Zvláštní zalíbení v ní naleznou hlavně ti, kteří přečetli už všechny romány Harukiho Murakamiho, Umerta Eca nebo Viktora Pelevina. Střídání promluv postav, literárních žánrů, míst, kde se děj odehrává, připraví čtenáři opravdu kuriózní zážitek z četby. Přes tento přehršel forem, kterých spisovatel v díle může užít, je zajímavé, že děj na sebe "navazuje" a čtenář se "neztratí".

Literární kritici nebyli Revazovovou knihou zdaleka tak nadšeni jako ruští čtenáři, kteří ji na pultech knihkupectví objevili už v roce 2005. Osamocení 12 kritika odsoudila jako bezduché napodobování pokleslých západních bestsellerů, pošlapání ruských literárních tradic a snahu ruského zbohatlíka proniknout mezi spisovatelské klasiky. Čtenářský úspěch však kritiku umlčel a Revazov začal psát další román-fusion se zatím pracovním názvem Dva v Jednom, který by měl být volným pokračováním Osamocení 12.

05.05.2009
Jana Spálenková