80 %

Rowlingová, Joanne K. - Bajky barda Beedleho

Kultovní sága o čarodějnickém učni Harry Potterovi už skončila. Stala se ale takovým fenoménem, že se dokonce mezi celebrity ze světa filmu, televize, sportu a zločinu po dlouhé době dostal někdo ze světa literatury. S každým dalším vydělaným milionem liber se J.K. Rowlingová stále častěji dostávala do bulvárních novin. Stala se z ní prostě opravdová mediální hvězda. Ale teprve až za pár let skončí i filmová verze Harry Pottera, pak se skutečně ukáže, jestli se tento dnešní fenomén stane i pro další generace čtenářů klasikou. Jedním z prvků, které budou jeho plamen slávy udržovat stále žhavý, jsou knihy jako například báječná sbírka pohádek či bajek "Bajky barda Beedleho" (orig. The Tales of Beedle the Bard). A přestože se už dopředu avizovalo, že zde nebude vystupovat Harry Potter, knížka byla velice netrpělivě očekávána milióny fandů. Jak se dalo očekávat, když se začala 4. prosince 2008 na celém světě prodávat, okamžitě se z ní stal nejlépe prodávaný bestseller roku (2,6 miliónů výtisků za prvním týden prodeje).

Obdobně jako už předešlé podobné knížky "Fantastická zvířata a kde je najít" a "Famfrpál v průběhu věků" i tyto příběhy jsou vlastně odkazy z knihy o Harry Potterovi. Jsou to vlastně takové tituly z povinné školní četby čarodějnických učňů. Výhodou je, že i nám obyčejným mudlům se budou určitě líbit, protože pohádky jsou prostě pohádky asi v jakémkoliv světě. Rowlingová nám jich "zprostředkovaně" nabízí pět. Pět příběhů, které už před staletími napsal yorkshirský bard Beedle, jež se vyznačoval nejen svým hustým plnovousem, ale i přívětivým vztahem k lidem. Proto nás asi nepřekvapí, že kniha je doplněná komentáři slavného ředitele Školy čar a kouzel v Bradavicích Albuse Brumbála.

Jak jsem už napsal výše, Rowlingová je vlastně jen zprostředkovatel, protože původní exemplář knihy získala Hermiona Grangerová z Brumbálova dědictví. A právě ona pak těchto pět bajek přeložila z původních run do současného jazyka. Těch pět bajek je - Čaroděj a skákající hrnec, Fontána příznivé sudby, Mágovo chlupaté srdce, Králice Alice a chechtavý pařez a Příběh tří bratří. Stejně jako u příběhů Harry Pottera, i zde autorka dokázala podat výborný výkon a připravila nám pohádky, které potěší i ty, kteří Harryho kouzlu zatím nepropadli. Protože pohádky jsou pohádky! I když... hlavním rozdílem je zde fakt, že zatímco u našich mudlovských pohádek kouzla a čáry jsou spíše příčinou nepříjemností a zla, v Beedleho podání je tomu naopak. Stejně jako u cyklu Harry Potter byly první díly okouzlující, originální a možná až zábavné a s každým dalším dílem nabývaly temnějších, komplikovanějších (a objemnějších) rozměrů, i zde můžete narazit na jedinečné a vtipné příběhy jako Čaroděj a skákající hrnec, ale taky příběhy jakoby z pera Poea či Lovecrofta - např. Mágovo chlupaté srdce.

Závěrem musím říci, že přestože se mi Rowlingová s každým dalším miliónem liber na kontě zdála stále méně sympatičtější, a každý další (objemnější) díl Harryho Pottera stále více překombinovaný a hlavně slabší, tato snad poslední beletristická návštěva z jeho světa se autorce povedla a nezklamala.

Knihu, kterou sama autorka krásně jemně ilustrovala a jejíž výtěžek věnovala charitativní organizaci The Children's High Level Group, vydalo (opět) v překladu pana Medka (opět) nakladatelství Albatros.

29.01.2009