60 %

Rowlingová, Joanne K. - Harry Potter a Fénixův řád

29. února roku 2004 se i náš čtenář, potažmo fanoušek fenomenálního cyklu Harry Potter, dočkal českého vydání jeho pátého dílu. Možná jako poslední ve střední Evropě, ale přece jen. Fanoušci byli opravdu napjatí, co se v dalším díle stane, po netu běhala šuškanda, že umře ten a ten atd. Co ale určitě všichni očekávali, byla nadcházející válka ...

29. února roku 2004 se i náš čtenář, potažmo fanoušek fenomenálního cyklu Harry Potter, dočkal českého vydání jeho pátého dílu. Možná jako poslední ve střední Evropě, ale přece jen. Fanoušci byli opravdu napjatí, co se v dalším díle stane, po netu běhala šuškanda, že umře ten a ten atd. Co ale určitě všichni očekávali, byla nadcházející válka mezi čaroději a příznivci temného Pána zla, vy-víte-koho, no přece VOLDEMORTA , nejsem žádná měkota, klidně to napíšu nahlas. Tak nějak se to předpokládalo po čtvrtém díle, který už pomalu jistě přešel od dětské fantasy do temné (dark) fantasy, až téměř k hororu. Začali umírat hrdinové knihy a vražedná kouzla se metala na všechny strany. Ale bohužel pátý díl o žádné apokalypse není.
Úvod začíná naprosto stereotypně, kdy Harry tráví letní prázdniny u svých opravdu "milých" příbuzných Dursleyových v Zobí ulici 4, kde se trápí a hlavně nudí mezi protivnými mudly. Ale na rozdíl od předešlých dílů Harry až tak moc nadšeně nečeká na setkání s Ronem a Hermionou a jejich odjezd do školy v Bradavicích. Stejně jako v předešlých dílech, i tady Rowlingová mění Harryho charakter s jeho měnícím se věkem. Proto v pátém dílu patnáctiletý Harry Potter už nevystupuje jako rozkošný malý uličník, který to vždy myslí dobře, ale jako protivný puberťák nejsilnějšího ražení, kterého bych už ze svého rodičovského pohledu (kruté, ale už jsem fakt starý tatík) mlátil hlava nehlava za jeho výroky a obličeje. Je to další prvek typický pro období dospívání, který přidala J. K. R. k sexuálnímu zájmu o druhé pohlaví ze čtvrtého dílu. Hned na úvod nám připravila nečekaně napínavé střetnutí Harryho s obávanými mozkomory, strážci nejděsivějšího vězení Azkabanu. Ale na rozdíl od třetího dílu, kdy se s mozkomory setkáváme spolu s Harrym poprvé, ho už nechtějí ochránit, ale zabít. Útok ale přežije bez újmy (na rozdíl od svého bratránka Dudleyho) a je urychleně přenesen na bezpečné místo, na centrálu Fénixova řádu v Londýně, jediné organizace, která je schopná proti vy-víte-komu bojovat. Prvních asi 150 stran se pak neděje ale nic jiného, než že se Harry se všemi jen hádá, a to dokonce i se Siriusem, jeho jediným a milovaným kmotrem. O vztahu mezi ním a Ronem a Hermionou ani nemluvit. Se samotným Brumbálem nepromluví až téměř do závěrečné kapitoly. Dokonce příjezd do Bradavic, toho kouzelného místa, kam se spolu s Harrym těší každý jeho čtenář, není nic radostného. V samotné škole nastaly kruté časy. Na místo učitele černé magie byla dosazena protivná a arogantní profesorka Umbridgeová, která má od samotného ministra kouzel Korneliuse Popletala za úkol zdiskreditovat nejen celé vedení školy, ale i zničit Harryho mýtus hrdiny. Její pravomoci jsou neomezené. Jen sem tam v nich najde ředitel Brumbál skulinku. Ale ředitelem není napořád, časy se mění, a je nucen utéct před zatykačem do Azkabanu. Nelze nic jiného říct, než že celý příběh je vlastně jen o vzájemném zákulisním boji mezi příznivci Harryho Pottera a Brumbála, varujícími před návratem Voldemorta a ministerstvem kouzel ztělesněným Umbridgeovou, která odmítá na něco takového jen pomyslet.
Právě neuvěřitelná moc Umbridgeové mi v příběhu začala velmi vadit. Jako by si autorka chtěla nějak přijatelně usnadnit práci. Na jakoukoliv iniciativu Harryho a jeho přátel hned příští den vydala jedno z nových nařízení školy, které pod přísným trestem všechno zakazovalo. Příběh začal ztrácet pro mne na přitažlivosti. Děj nesměřoval k něčemu konkrétnímu, zmizely oblíbené atributy minulých částí, jako souboj o školní pohár ve famfrpálu, vtipné lekce Hagrida, zesměšňování mladého Malfoye aj. Jsem pravděpodobně jediný fanoušek HP, který tento díl považuje za nejhorší. Děj pro mne ztratil svoji pohádkovost a fantastičnost minulých dílů, stal se z něho nějaký hybrid mezi fantastickým románem pro dospělé a thrillerem. Postrádám tam jistou dramatičnost, nevěděl jsem, k čemu má kniha vlastně směřovat. A vlastně ani po dočtení to tak jaksi nevím. Mělo to být zdiskreditování ministerstva kouzel? Nebo něco jiného? Co mi v knize ale nejvíce chybělo, je humor. Toho se v páté části vyskytuje jako šafránu. Obvyklé neúspěchy Nevilla v hodinách lektvarů prof. Snape, nebo některé narážky Rona a Hermiony to nebyly schopny vyvážit. Zatímco jiní čtenáři popisují slzy v očích, které se jim tam objevily po tragickém závěru knihy, nic takového mne ani nenapadlo. Bylo to rychlé, bezbolestné a jaksi nepochopitelné.
Jediný prvek, na kterém se shoduji s dalšími čtenáři, je rozsah knihy. I obdivovatelé pátého dílu mají připomínku k jeho 800 stránkám. Podotýkají, že takových 200-300 stran textu je tam zbytečných. Rowlingová je možná placená od slova, tak si dala záležet.
Závěrem tedy konstatuji, že "Harry Potter a Fénixův řád" znova číst nebudu. Další díly si už nebudu asi ani kupovat, i když předpokládám, že jestli se někdy ještě objeví šestý a sedmý díl, tak nejdříve tak za 5 - 8 let a to v rozsahu 1200-1600 stran. Všechny výtky na moji omezenost a drzost urážet kultovní symboly zasílejte na mailto:boboking@email.cz .

13.10.2004