90 %

Rowlingová, Joanne K. - Harry Potter a Ohnivý pohár

Konečně je tady další díl cyklu "Harry Potter". A máte se na co těšit. Méně srandy, více napětí a na konci plno krve a smrti. Nechci ani pomyslet, co bude v dalším díle.

Tato recenze vznikla v roce 2001.

Po půlroce čekání od vydání "Harry Potter a vězeň Azkabanu" se český čtenář dočkal čtvrtého pokračování slavného cyklu anglické autorky Joanne K. Rowlingové "Harry Potter". Reklamní kampaň nakl. Albatros byla opravdu zdařilá a můžeme říct, že se i trochu (více) svezla na celosvětové reklamní show na premiéru filmové verze prvního dílu. Každý týden se v některých médiích objevily zprávy nebo články o tomto knižním fenoménu, který po dlouhé době zase vrátil knihu do centra kulturního zájmu společnosti.

Jaké jsou dojmy čtenářů, se český fanda HP mohl dovědět už z zahraničních webových stránek, nebo i na slovenských webech. Kniha totiž na Slovensku vyšla už před dvěma měsíci. A ohlasy byly z 99% až nekriticky kladné.

Vraťme se ale k samotné knize. Už od prvních stránek je patrné, že Rowlingová s pokračujícími díly, a tedy i věkem hlavního hrdiny Harryho Pottera, upravuje svůj slovník i celkový koncept příběhu. Velmi dobře si uvědomila, že desetiletý kluk má jiné zájmy a slovní vyjadřování než čtrnáctiletý klacek v pubertě. A to se netýká jen HP, ale i ostatních hrdinů, především dvojčat Freda a George Weasleyových. Ti už od prvního dílu vystupovali jako pěkní uličníci, ale v této knize už z nich autorka udělala opravdové pubertální grázlíky. S dospíváním je samozřejmě spojena i sexualita, a tak se hodně věcí kolem HP a jiných kluků v tomto díle točí kolem dívek. Musíme tedy konstatovat, že tato kniha je určená už spíše pro starší děti. Tento názor podporuje i děj knihy. Kniha začíná mistrovstvím světa ve famrpálu a pokračuje velkým čarodějnickým kláním o Ohnivý pohár. Této starodávné soutěže se zúčastňují nejlepší studenti z několika čarodějnických škol, jako jsou Bradavice. Seznámíme se proto se žáky ze slovanské barbarské školy Kruvalu a se studenty s jemným vychování z frankofonní školy Krásnohůlky.

Celý příběh už není tak poetický jako předešlé a více a více se proměňuje v temnou fantasy. Na scéně se objevuje samotný Lord Voldemort a jeho kult Smrtijedů. A právě závěrečné scény s rituály Smrtijedů se můžou přirovnat k těm nejděsivějším epizodám z knih typu "Mlčení jehňátek" od T. Harrise či "Mesiáše" od B. Sterlinga. Splní se i předem ohlašované zprávy, že v tomto dílu začnou umírat děti. Je to voda na mlýn všem mravokárným odpůrcům příběhů o Harry Potterovi. Můžeme s klidem říct, že "Harry Potter a Ohnivý pohár" je vlastně taková předehra k dalšímu dílu (měl by vyjít v červnu 2002 v USA), který podle mne asi nebude žádné pohodové čtení, ale nejspíše už hororově laděná fantasy, ve které musíme počítat se spoustou krve a brutality. No, nechejme se od Rowlingové překvapit.

Závěrečné hodnocení bude pro některé mé přátele překvapením, protože už několik měsíců avizuji, že kdo tomu nedá 10/10, na toho sešlu kletbu cruciatus. A nakonec sám tomu dám jen 9/10. Proč? Kniha je pořád neuvěřitelně skvěle napsaná, vynikající je i překlad Vladimíra Medka, ale musím přiznat, že hlavní osnova příběhu, to znamená, že v Bradavicích je někdo, kdo se tváří jako přítel, a přitom je služebník Voldemorta a chce zabít Harryho, je převzata z minulého dílu. Ale jinak čtěte a milujte Harryho Pottera. Jinak nechť vás Voldemort prokleje.

07.12.2005