100 %

Rowlingová, Joanne K. - Harry Potter a vězeň z Azkabanu

Ani třetí díl z cyklu Harry Potter jeho fanoušky nemůže zklamat. Prostě fantazie.

Tato recenze vznikla v roce 2001.

Třetí pokračování cyklu Harry Potter bylo dlouho očekávanou událostí mezi jeho českými příznivci. Díky nakl. Albatros se ho dočkali 11. května 2001, kdy ho Albatros vydal u příležitosti pražského mezinárodního knižního veletrhu Svět knih. A znovu jde o knihu, která je plná skvělého děje a překvapení. Prvním překvapením je to, že třetí díl je zase o něco obsáhlejší, obsahuje 383 stran (čtvrtý díl dokonce obsahuje 700 stran!). Druhým výrazným překvapivým prvkem je skutečnost, že Rowlingová posunula děj knihy ze zábavného fantastického románu se zapeklitou záhadou k fantasy thrilleru (horroru?) se smrtelně nebezpečným příběhem. Ale i přesto tam zůstalo spouta skvělého anglického humoru, typického pro příběhy o Harry Potterovi.

Právě ukončil druhý ročník v Bradavicích a je opět doma u svých opatrovníků mudlů Dursleyových. Je asi jediný školák, který se proto těší na začátek školy. Peklo, které zažívá u Dursleyových se stane nesnesitelné v momentě, kdy přijíždí teta Marge, které nesnáší Harryho více než ostatní členové rodiny. Není se co divit, když po jednom výstupu se teta změní ve vznášející se balón na stropu v kuchyni. Harrymu nezbývá nic jiného než zmizet. Sám v noci na ulici přemýšlí o své temné budoucnosti. Za kouzlení před mudly ho čeká vyloučení z Bradavic a ještě ke všemu zjistí, že ho z hluboké temnoty noci pozoruje obrovský pekelný pes - symbol smrti. Vše zachraňuje čarodějný vůz - kouzelný autobus, který ho převeze do Londýna do kouzelnické čtvrti Příčná ulice. Zde se setkává s ministrem kouzel Popletalem, který mu k jeho překvapení nevyhrožuje vyloučením ze školy , ale celý zkroušený mu oznamuje, že z čarodějného vězení Azkaban utekl Sirius Black, největší posluhovač Voldemorta. Bohužel si všichni myslí, že teď půjde po Harrym, protože ve vězení ho slyšeli ze spánku vykřikovat: "...je v Bradavicích. Je v Bradavicích". To na náladě Harrymu nepřidá, ale pak se setká se svými přáteli Ronem a Herminou a hned všechno vidí trochu optimističněji. Škola probíhá normálně, až na to, že z důvodu možnosti Blackova útoku jsou omezen volný pohyb po okolí. S tím je spojeno i děsivé překvapení v podobě nejstrašnější bytostí Mozkomorů, strážců Azkabanu. Ti mají za úkol hlídat školu před Blackem. Tuto postavu Rowlingová opravdu vytvořila skvěle, přímo s tím může konkurovat Kingovi. V jejich blízkosti člověk začně upadat do těžké depresivity, protože Mozkomoři se živí optimismem v lidské duši. Příjemným překvapení je Hegridova role učitele kouzelný zvířat, která mu ale přinese velké trápení. Novou zajímavou postavou je tady učitel obrany proti černé magii Lupin. Harry se s ním seznámí ve vlaku a už od toho okamžiku je čtenářům jasné, že tento vychrtlý a nemocný kouzelník skrývá nějaké nepěkné tajemství. Jinak se zde setkáte s stále protivným Malfoyem, slizkým učitelem Snapem, ředitelem Brumbálem aj.

Celý příběh je opět neuvěřitelně napínavý, s množstvím fantastických dobrodružství a kouzel. Nic není jasné až do samého konce. Autorka dovede příběh vystupňovat na nejvyšší mez a proto nechápu, jak někdo nemůže Harryho dočíst. Nyní nezbývá tedy než si počkat do listopadu 2001, kdy by měl u Albatrosu vyjít čtvrtý díl - Harry Potter a Ohnivý pohár.

07.12.2005