80 %

Rupp, Jan - Ostřinec

Často kolem sebe vidíme symboly, které jsou tak vžité, že i když už vlastně pozbyly reálného základu, stále je jako reálné vnímáme. Třeba Ostrava je a ještě určitě dlouhou dobu bude představovat hornické město, kde platí heslo "Já jsem horník, kdo je víc?". A přitom poslední uhlí na území Ostravy bylo vytěženo v polovině devadesátých let minulého století. Stačí se ale podívat na reklamní kampaň nejmenovaného obchodního řetězce, kde "naše jednička" z Ostravy má i v nynější, posthornické době v pozadí stále ještě těžební věže a vysoké pece.

Mladý autor Jan Rupp (*1975) svůj román "Ostřinec" založil také na jednom lokálním či "důlním" patriotismu. Jeho příběh je průvodcem po fiktivním městě Ostřinci v blízké budoucnosti. Před pár lety se o takovou fikci o Ostravě a Ostravsku zdařile pokusila i hvězda české fantastiky Miroslav Žamboch v díle "Drsný spasitel". V něm však šlo o drsnou klasickou sci-fi. Rupp ale vytvořil spíše takovou snovou vizi, snad až s prvky magického realismu, kde je více kladen důraz na poetičnost a s tím jde ruku v ruce značná dávka absurdity.

Hrdinou příběhu je mladý muž jménem Boris, člověk prostě odjinud. Ten se jednoho dne rozhodne konečně si zajet na výlet do Ostřince, slavného města blahobytu a horníků, které je dnes už pouhou vzpomínkou jeho dřívější slávy. Je to místo spojované spíše s termíny špína, chudoba a beznaděj. Má tedy tušení, do čeho jde, co zde najde, ale město ho překvapilo více, než si snad mohl nechat zdát. Ostřinec není vůbec normální místo, kde žijí normální lidé. Je to živý pomník, pomník zašlé slávy, který si vytvořili sami zdejší lidé. A kteří se s ním i nechali pohřbít.

Především je to místo, kde je hrdost a patriotismus, snad sociální, dotažen ab absurdum. Scény, kdy chudák nechce peníze, protože je Ostřinečák, nebo absurdní až fantaskní obchod jako prodej a výkup masa, či setkání se třemi čuníky, kteří na vás zaútočí po nadávce: "Kurva, nohavica debilní!" atd., v něm (a potažmo v nás) vyvolávají možná smích, možná slzy.

Výsledný umělecký dojem knihy je... úžasný. Autor nejen že dokázal skvěle navodit tu atmosféru zmaru kdysi hrdého města a jeho obyvatel, ale podařený je i jeho styl, kde střídá realitu s fantasknímu nápady, nebo poeticky podanými výjevy ze života. Při tom všem zachoval i atraktivitu a "akčnost" děje. Jakoby vzal trochu od Jana Pelce, trochu z Kameníčkova "Domu", a k tomu trochu i něco z filmu "Delikatesy" dvojice Jeana-Pierra Jeuneta a Marca Cara. Ale zůstal přitom svůj, nápaditý, zajímavý, čtivý.

Tuto výbornou knihu vydalo nakl. Argo v roce 2009.

P.S.: Jen možná bych diskutoval o té idey ostravského patriotismu. Ostrava je město přistěhovalců, dělnická noclehárna, jejíž folklór je založen čistě na etnickém mixu všech, co tu hledali a hledají možnost dobrého výdělku. A jestli odejdou i Indové s hutěmi, kolaps bude jiný, než v představách Ruppa.

25.02.2010