Rutherfurd, Edward - Russka

"...aby se s Ruskem pohnulo, je třeba pohnout jeho srdcem. Srdcem, ne rozumem. Inspirace, chápavost, touha, energie, to vše vychází ze srdce. Naše chápání svatosti, skutečné spravedlnosti a pospolitosti pochází od ducha. Nedá se kodifikovat do zákonů a pravidel ." Sergej Bobrov, str. 501 Jistě každý čtenář na mně pozná, že mluvím s ...

"...aby se s Ruskem pohnulo, je třeba pohnout jeho srdcem.
Srdcem, ne rozumem.
Inspirace, chápavost, touha, energie, to vše vychází ze srdce. Naše chápání svatosti, skutečné spravedlnosti a pospolitosti pochází od ducha. Nedá se kodifikovat do zákonů a pravidel ." Sergej Bobrov, str. 501

Jistě každý čtenář na mně pozná, že mluvím s přízvukem. Dovtípí se tedy, že pocházím z Ruska, ale málokdo ví, že až ze Sibiře. Pravě tam se, většinou nedobrovolně, dostávali lidé, kterým na Rusku záleželo nejvíc - starověrci, děkabristé, později revolucionáři, a po pádu cara ti, kdo nesouhlasili s bolševickým a sovětským režimem, stalinskou a brežněvovskou politikou. Ale na Rusko se dívali z velké dálky. Říkávali : "K Bohu vysoko, k carovi daleko." A tak nás tiše nechávali na pokoji - dál nás poslat už nemohli. Hodně Sibiřanů také Rusko opouštělo, protože tam nemohli nebo neuměli žít .A v podstatě až tak moc se pro ně neměnilo - znovu se dívali na Rusko z velké dálky, ale už mohli pro svou Vlast udělat něco pozitivního: vzpomeňme na Marinu Cvětajevovu nebo Alexandra Solženicyna.
A proto mně osobně vždy bylo tak líto, že po Sametové revoluci se pozapomnělo, že Rusko není jen komunismus a pětiletka, ale také Dostojevskij, Čechov, Achmatová, Bulgakov , celá řada literárních emigrantů a disidentů, ve filmu- Michalkov a Tarkovskij.
Ale už řadu let pozoruji, jak politika přestává ovládat kulturu a v kinosálech a knihovnách se častěji objevují tituly ruských autorů nebo díla o Rusku. V ostravské Minikinokavárně jsem shlédla sérii filmů Andreje Tarkovského, v televizi před pár léty vysílali filmy Nikity Michalkova, v našich divadlech působí desítky talentovaných režisérů, herců a pěvců z Ruska. V knihkupectvích a knihovnách se objevily tituly přeložených knih ruských, zatím ne moc známých autorů- Dovlatova, Limonova, Kaminera.

Tomu také přičítám překlad a vydání knihy Edwarda Rutherfurda "Russka: román o Rusku". Autor žije a píše v New Yorku. Narodil se v anglickém Salisbury a vzdělání získal v Cambridgi. Vydal už několik knih, například "Sarum: román o Anglii".
"Russka" je opravdu podivuhodný román, rodinná sága, do které se vplétají historické události vývoje Ruska od roku 180 až do našich let.
Mě osobně potěšilo, že autor si nejen dal práci dokonale prostudovat dějiny Ruska, ale také si udělal na ně svůj názor. Výborná znalost ruské literatury mu umožnila do některých svých hrdinů vložit črty skutečných literátů a literárních postav. Například ukrajinský básník Karpenko, mně svými výroky připomíná mladého Gogola, vztah šlechtice Alexandra Bobrova s bohatou tetičkou má motiv Puškinovy "Pikové dámy" a souboj Michaila Bobrova s Piněginým
(zní skoro jako Oněgin) nese fatální atmosféru povídky "Vystřel" Puškina. Samy postavy hrdinů jsou fiktivní, ale autorem vytvořený život tak dokonale zapadá do dějin Ruska, že jsem málem začala listovat v encyklopediích a vyhledávat jejich jména. Autorova tvůrčí odvaha je opodstatněna jeho nadáním i opravdu encyklopedickými vědomostmi, a proto hrdinové románu dostali právo se "setkat" s takovými historickými osobnostmi, jako je car Ivan Hrozný, Petr I., legendární léčitel Rasputin, vůdce bolševismu Lenin...
Přesto, že čeština pro mne není mateřským jazykem, myslím si, že mám právo se zmínit o autorovu slohu. Kniha je napsána moderním jazykem, bez pokusu zaujmout čtenáře pseudoarchaistickým stylem. Dialogy jsou přesné. Občas autor použije ruské slovo, které v sobě nese silný sémantický pojem. A umí to srozumitelně vysvětlit. Pochopitelně, je to překlad z angličtiny. Dovolím si pochválit překladatele Dariu a Milana Dvořákovy a poznamenat, že tak perfektní tisk bez překlepů a omylů se málokomu povede.
Nechtěla bych popisovat události z knihy nebo citovat. Dopřeji to čtenářům, aby vše pročetli sami. A aby tak jako já litovali, že kniha, která má 700 stran, je u konce. Že už se píše rok 1990 a hlavní hrdina je Newyorkčan, i když se stále jmenuje Bobrov. Miluje své Rusko z velké dálky. Tento román bych doporučila jak čtenářům, kteří o Rusku vědí dost, tak i těm, kteří se s historií tohoto národa ještě nesetkali. A to proto, že kniha je i svéráznou učebnicí ruských dějin, zároveň velmi zajímavě prezentující mentalitu, etiku a kulturu ruského člověka.

17.11.2004
Olga Novosadová