70 %

Sardou, Romain - Nikdo neunikne

Naprostá většina čtenářů, která se dostala k prvotině tohoto mladého francouzského autora vydané v češtině jako "A odpusť nám naše viny" (Argo, 2003), dodnes na knihu vzpomíná jako na opravdový čtenářský zážitek. Když se na trhu objevila další jeho kniha "Odlesk boží slávy: (román o času)" (Argo, 2005), bylo nadšení z tohoto stylově i námětově netradičního románů o dost slabší. Letos opět Argo na náš trh přineslo další Sardouvo dílo, tentokrát v pořadí jeho čtvrtý napsaný román, který se jmenuje "Nikdo neunikne" (orig. Personne n'y échappera, 2006).

Po historickém thrilleru "A odpusť nám naše viny" a netradičním historicko teologickém příběhu silně okořeněném science fiction "Odlesk boží slávy", se k našemu čtenáři dostává čistý thriller ze současnosti, který kráčí ve stopách Thomase Harrise či Jeffreye Deavera. Příběh se odehrává v americkém státě New Hampshire, kde se během jedné studené zimní noci najde na dálničním staveništi hromada mrtvol. Myslí se tím opravdu hromad, celkem místní policie napočítá dvacet čtyři lidských těl, které naskládané jedno na druhém leží na dně stavebního výkopu. Dvacet čtyři lidí, kteří se podle všeho nechali v rychlém sledu dobrovolně střelit do srdce, a přitom se tomu ani snad nebránili. Že by hromadná sebevražd náboženské sekty? Nebo snad dobře organizovaná skupina zabijáků? Do vyšetřování se pustí zdejší policie, ale než se mohou někam dostat, objeví se všemocná FBI a příběh zcela přebírá. Je na něj vyhlášeno totální informační embargo, těla i všechny důkazy jsou odvezeny neznámo kam, a pod hrozbou federálního zločinu nikdo z účastněných nesmí nikomu nic říci. Ale řekněte to místnímu policejnímu veliteli, který tento postup považuje zcela za ponižující a degradující ho na druhořadého policistu. A tak se s ním na scénu dostává i mladý profesor literatury a tvůrčího psaní Frank Franklin, který nastoupil na zdejší velmi prestižní, až snobskou universitu Durrisdeer College. Univerzita je schovaná na obrovských pozemcích a má tajemnou minulost založenou na studentském spolku ovládajícím chod školy. A k tomu se masová vražda se stala na hranici s jejími pozemky.

A co má s tím Frank společného? Není to tím, že učí na Durrisdeer College, ale že se vyzná v současné literatuře. Jediným společným prvkem všech zavražděných je jejich pravděpodobná záliba ve knihách druhořadého autora detektivek Bena O. Boze. Tím bychom naznačili asi hlavní myšlenku tohoto románu. A co asi nejvíce zaujme čtenáře, který už má za sebou Hannibala, knihy od Deavera, Pattersona a dalších hvězd thrillerů hemžících se bestiálními vrahy? Nejsem sice nějaký horlivý čtenář těchto knih, ale např. dvacet čtyři mrtvých na jednom místě je opravdu nezvyklý prvek. Ale co mne zaujalo asi nejvíce, je závěrečná pointa, které zcela koresponduje s titulem knihy "Nikdo neunikne". Vrah z Sardouva románu totiž nemá tendenci neustále unikat policii či FBI, zůstat nedopadeným. Závěr, skutečně naplněný množstvím překvapení, se drží hesla nikdo neunikne. Tím ale zaniká možnost napsat další pokračování, což ale např. já beru jako jeden z kladů příběhu.

Přes celkovou propracovanost příběhu, jeho zajímavou myšlenku, musím ale přiznat, že knize něco malého chybí. Já osobně bych to nazval "šťávou". Příběh je logický, i když některé záležitosti se nacházejí na hraně uvěřitelnosti, skutky jsou bestiální, ale právě toho autor podle mne moc nevyužil. Tyto příběhy jsou založeny, nebo vytvářeny k tomu, aby se čtenář bál, aby cítil hnus a zděšení. V případě našeho vraha to tak nevyznívá. Když narazíte na scénu s upalováním, váš celkový dojem bude asi stejný, jako u knih avizovaného autora Bena O. Boze - jsou detailně napsané, jako přímo z policejních zápisů, ale taky stejně suchopárné. K tomu bych ještě vytknul některé záležitostí, které možná nemají s příběhem moc společného, a zbytečně zabírají místo. A pak to, že autor k své škodě některé činy vlastně nevysvětlil. A přitom masakr v jeskyních vypadal tak slibně, ale jak, kdo a kdy...???

Román "Nikdo neunikne" je tradičně koncipovaný thriller obsahující jisté inovační prvky, které mi připadly ale mírně nedotažené. Je zaplněn postavami, které mají jistý prvek osobnosti, ale i zde autor mohl více "přitlačit na pero".

Knihu v tradičně poutavém obalu vydalo nakl. ARGO, a stejně tradičně se překladu ujala Danuše Navrátilová.

28.10.2008