80 %

Sardou, Romain - Odlesk Boží slávy

Romain Sardou (*1974) je mladá hvězda na nebi francouzské literatury. Už jeho prvním románem "A odpusť nám naše viny" si získal mnoho příznivců nejen z řad čtenářů historických románů. Z podobného soudku pochází i jeho další historický román "Odlesk Boží slávy", na který podle komentáře sbíral materiál více než sedm let. I když nazvat toto dílo jako historický román asi nebude nejpřesnější. Příběh o křížové pouti do Svaté země ve 12. století se odehrává jak v minulosti, tak ve vzdálené budoucnosti. Takže naši hrdinové prochází temnotou středověku, ale o pár stránek dále už frčí v galaktických konvojích skrz hyperprostor. Zní to možná trochu zmateně, a přiznám se, že pro mnohé čtenáře bude tento neustálý přechod, jakoby z historie do sci-fi, trochu tvrdým oříškem, ale celé to vychází z jednoho faktu, který už naznačuje podnázev knihy z obálky i titulní stránky - Odlesk Boží slávy (román o času).

V dnešní době je mnoho knih poznamenáno fenoménem románu "Šifra mistra Leonarda". Píšou se (a čtou) knihy o záhadách papežů, o tajemstvích Vatikánu, Máři Magdalény, Svatém grálu atd. Sardou ale jaksi šel ještě dále, a můžeme říct, že ve své podstatě se zabývá tajemstvím samotného Boha. Vychází přitom z toho, že Bůh je nekonečný jako jeho vůle, a stejně nekonečný je i čas. Otázka nekonečna je hlavní nosnou myšlenkou celého příběhu. Z toho se pak odvozuje to neustálé přecházení z minulosti do budoucnosti, protože čas ... ale to vám autor vysvětlí až na konci knihy.

Hrdiny románu jsou zakládající členové rytířů templářského řádu, kteří ale podle verze autora nešli do Jeruzalému osvobodit Svaté město od nevěřících, ale měli v plánu získat něco jiného - Milník, jeden z bájných pokladů velkého krále Šalamouna. O tajemství uložení pokladu ale kromě nich ví i někdo jiný, který se pod přezdívkou Bezruký bez tváře snaží za pomocí muslimů předehnat rytíře v objevení Milníku. Celý příběh se dozvídáme hlavně za pomoci dvou hrdinů - mladíka Cosima, synovce jednoho z rytířů, a dívky Anx, irské účastnice na svaté pouti, která na tehdejší dobu trpí nezdravou zvědavostí a inteligencí. Ti jsou na stopě odhalení záhadného úmrtí jednoho ze zakládajících členů řádu. Jednoho z nejdůležitějších, co se týče problematiky Milníku.

Sardou tímto románem vytvořil vynikající kompilaci historického románu, dobrodružného příběhu a to vše netradičně zkomponované za pomocí science fiction. Jeho systém neustálého přecházení z jednoho času, který se nejprve obměňuje co kapitolu, a v závěru se už čtenáři mění téměř co větu, mi připadal zpočátku dost neobvyklý, ale když pochopíte jeho úmysl, celý příběh dostává jiné vyznění. Jednotlivé příběhy se postupně skládají na sebe, a závěrečná pointa překvapí i milovníky thrillerové literatury, i když si ji každý čtenář může interpretovat po svém. Není to jednoznačný závěr, kdy pachatelem je ten a ten, protože... Autor dává celkem dost prostoru na vlastní čtenářovu fantasii.

Stejně jako u románu "A odpusť nám naše viny" jde v první řadě o profesně dokonale převyprávěný příběh, který má tendenci už od prvních stránek čtenáře k ději "přikovat". Přitom obsahuje i témata a myšlenky, nad kterýma musíte zpomalit tempo a zamyslet se na ideou.

A díky samotnému závěru knihy můžeme říct, že i když příběh nevychází podle našich zaznamenaných dějin, autor nám nelže, protože sám nám na jeho závěrem vysvětlí, co všechno pod termínem nekonečno lze uskutečnit.

13.12.2005