80 %

Schmitt, Eric-Emmanuel - Noemovo dítě

Román "Noemovo dítě" je třetí knihou z cyklu o neviditelném frankofonního autora Erica-Emmanuela Schmitta, kterého můžeme znát z předešlých knih "Pan Ibrahim a květy koránu" a "Oskar a růžový paní". Stejně jako minulé knihy i zde se autor zaobírá smyslem náboženství. V románu "Noemovo dítě" je to konfrontace křesťanství a judaismu, tak shodných a přitom tak odlišných religií. Děj nás zavede do doby druhé světové války v okupované Belgii, kde v malém městečku Chamlay místní farář otec Pemza vede internátní školu nazvanou prostě podle její budovy Žlutá vila. Mimo jiné ale zde ukrývá i několik židovských chlapců, které by jinak čekala deportace do některého z koncentračních táborů na východě. Proč by ale katolický kněz měl mít zájem zachraňovat židovské děti, a vystavovat se tak velkému nebezpečí trestu smrti? Tuto otázku si klade i náš hrdina, malý sedmiletý židovský chlapec Josef, kterého do Pemzovy péče dají jeho rodiče, když už se stane Brusel pro židy více než nebezpečné místo.

Zvídavý malý Josef otci Pamzovi přiroste k srdci více než ostatní děti a nakonec zjistí, jaké tajemství se skrývá za záhadnými večerními výlety otce Pamzy. Tím je sbírka židovské kultury, kterou tajně sbírá a studuje. Jako spolunositelé tohoto tajemství nakonec oba dva tráví mnoho společného času, kdy se mu otec Pemza snaží vysvětlit rozdíl mezi jeho křesťanskou vírou a Josefovou židovskou.

Tak jako u všech ostatních příběhů z tohoto cyklu, i zde je vážné téma, jakým bezesporu holocaust (či přesněji šoa) je, přenesen do humornější roviny díky naivitě dětského myšlení, její přímočarosti ve vyvozování důsledků a výsledků. Zde je to Josefova dětsky čistá dedukce, že být židem je to největší prokletí, které mu jeho rodiče mohli poskytnout. A tak otce Pemzu naprosto šokuje svým odhodláním stát se křesťanem, což se otci nakonec podaří mu vymluvit.

Stejně jako u ostatních děl z této série, i zde je autorovou snahou poukázat na jednoduchou, ale často přehlíženou věc, a to, že v jakýchkoliv podmínkách si musíme uvědomit, že život jde dál. A víra nám má pomáhat, a ne být pouhou úzkoprsou příručkou zásad, že všechno je pouze v rukou Božích.

Román "Noemovo dítě" (orig. L´enfant de Noé, 2004) je nádherně postavený příběh dokumentující odvěkou snahu člověka žít. Je to laskavý příběh z nelehké doby okořeněný trochou humoru stvořeného díky pohledu malého dítěte. Všechny tyto příběhy lze zařadit do stejného žánru jako romány Paula Coelhoa, ale Schmittovi příběhy jsou založeny na větší realističnosti a abych tak řekl životní praktičnosti.

20.11.2006