80 %

Sebald, W. G. - Austerlitz

Austerlitz, na prvý pohled svými kudrnatými, blonďatými vlasy připomínající Siegfrieda. Podivná postava, již neméně podivný vypravěč, kterého rozruší pouhý příjezd do Antverp, potkává v rozmezí desetiletí. Jejich hovory o architektuře, stavbě pevností či motýlech a výstředních impresích z míst se postupně přetvořují v Austerlitzovo vypravování o dětství, respektive o jeho hledání dětství, o hledání své vlastní historie.

Austerlitz je vypravěč váhavý, citlivý až přecitlivělý a čtenář sám musí být připraven na neprvoplánový zážitek z četby. Austerlitz je tajemný podivín, jež v sobě nese sudbu předchozích generací. Je také alter egem samotného autora, který vzdor tomu, že vystupuje v textu jako bezejmenná postava vypravěče, je spíše samotným Austerlitzem, než sám sebou. Snad proto jej nechává pořizovat zdánlivě bezvýznamné černobílé fotografie, které jsou roztroušeny v textu a patří k poznávacím znakům děl Winfrieda Georga Sebalda. Austerlitz je aspektem hledajícím, autor sám, pak aspektem svědčícím.

Kniha je takový podivný cestopis. Dalekosáhlé rozbory pevnostních technik, architektury a politiky však nemají význam výkladový, ale spíše navozují pocity. Sebald patří do téže kategorie "cestopisců" jako Tokarczuková nebo velký guru tohoto stylu, Bruce Chattwin. Popis bruselského Justičního paláce je dokonalý. Je to babylónská věž, tajemné sídlo zednářů, stavba dostatečně megalomanská, aby se svým stavitelům i uživatelům vymkla z rukou a začala žít vlastním životem.

Odjel jsem krátce před Vánocemi do Londýna k jednomu českému oftalmologovi, který mi byl doporučen, a jako pokaždé, když cestuji sám do Londýna, mě i v tento prosincový den přepadla temná beznaděj. Česká stopa je zde velmi hluboká, toto je jen drobný úvod do věcí příštích, když se Austerlitz konečně rozhovoří o svém životě. O životě Wintonova dítěte. Domnívám se, že neprozrazuji příliš, protože silný pocit beznaděje, odstrčenosti a nepatřičnosti ve světě, ať už ve vztahu k Austerlitzovým pěstounům či k anglické internátní škole je tak silný, že je nezprostředkovatelný.

Hlavním Sebaldovým protivníkem je Německo, vzdor tomu, že sám Němec, je tvrdým kritikem až štítivým odpůrcem. Za nástup nacismu dává plnou vinu Němcům, každému jednotlivému, který čekal v davu před příjezdem Hitlera do Norimberku nebo kupoval bonbóny s hákovým křížem. Ovšem, hledání rodičů v komunistickém Československu má skoro tak chmurnou náladu jako atmosféra odsunu a okrádání Židů po obsazení Československa.

Terezín devadesátých let jako by byl Terezínem gheta. Ostatně časové průhledy, detaily na nichž je možné pootočit prostoročasem a prohlédnout tunelem času jsou jedním ze skrytých motivů knihy.

Bezvýchodnost, beznaděj a odcizení jsou třemi sudičkami knihy a patrně celé Sebaldovy tvorby. Austerlitz zcela souzní s předchozí, v češtině vydanou autorovou knihou, Vystěhovalci. Jakkoli je patrné, že autor ani hrdina se vlastně nikdy a nikde necítili opravdu příjemně, neboť jim byly stísněné Antverpy, Londýn nebo komunistické Mariánské Lázně, je popis nepříjemnosti života v obsazeném protektorátu výjimečně chmurný. Omezování práv Židů, všeobecná devastace životního stylu a úrovně civilizace s následnou osobní devastací zejména vzdělaných lidí je nejsilnějším momentem knihy. Masové, "řízené" vyloučení má tak obraz v osobním, neřízeném vyloučení obou protagonistů knihy. Hnusná deviantní atmosféra je na osobních tragédiích podivínů obzvláště pochopitelná.

A zůstává, neboť kniha končí jistým způsobem po joyceovsku, ne sice v půli věty, ale v půli hledání. Zatímco Agáta Austerlitzová je dohledána, osudy otce Maximiliána Aychenwalda mizí v koncentráku na jihu Francie a nimi i Austerlitz.

Je otázkou, zda všechny detaily jsou pravdivé a jaksi vnitřně cítím, že musí být, aby bylo zachováno to, co měla kniha sdělit. Každopádně letohrádek Hvězda je v Liboci, jeho zadavatel Ferdinand Tyrolský je uveden správně. Jmenoval se však Fred Astaire vlastním jménem Austerlitz? Byl v Karmelitské ulici Státní archiv? To vše se zdají být ve své nepodstatnosti jaksi důležité otázky.

Sebaldova prvá přeložená kniha získala 6. až 10. místo v anketě Lidových novin o knihu roku, přesto si dovolím tvrdit, že prošla českým čtenářským prostředím jako neutrino převážně bez interakcí. Nevěřím, že Austerlitz se zatne nějak jinak, ale doufám, že zájemce o jistým způsobem komplikované a náročné čtení navnadí.

Nyní něco kritiky: nepochopil jsem roli profánních vět: "Já nevím, drahá," a podobných, v původních jazycím. Jsou stránky, kde na mne dýše dvanáct řádků francouzsky a já nevím, je-li to opět věta profánní, či zda mi uniká smysl. Nechápu tento vrtoch, ostatně už ve Vystěhovalcích jsem jej nepochopil. Jinak je Charvátova práce důkladná, neboť atmosféra podobné nedějové knihy v konečném důsledku leží na překladateli.

Vydala Paseka v roce 2009.