70 %

Sebald, W. G. - Vystěhovalci

Vystěhovalci je sbírka osudů čtyř podivínů, kteří se více či méně dotýkají autora na jeho životní dráze. Dr.Henry Selwynem (PDF) je majitel domu v Norwichi, v němž autor bydlí. Paul Bereyter je jeho oblíbený učitel z vesnické školy. Ambros Adelwarth je prastrýc, jehož si matně pamatuje z dětství. Max Aurach je malíř s nímž se autor setkává krátce po emigraci do Anglie. Každé setkání je reminiscencí celého života dotyčného, života autorova a podivnosti světa vůbec.

Zpočátku by se mohlo zdát, že hlavním tématem všech povídek je pátrání po důvodech nešťastných sebevražd a smutných životních osudech příbuzných a přátel, ale později čtenář nalezne mnohem obecnější témata prostupující celou knihou.

Obrovitá kredenc ve své šerednosti snad popsatelná jen slovem staroněmecká. Staroněmeckost je svým způsobem to, před čím hrdinové W. G. Sebalda prchají, respektive takto přeneseně cizíma nohama prchá Sebald sám. Zatímco dětství v bavorské vesnici a gymnazijní léta jsou ještě idylická, na univerzitě ve Freiburgu už se přestává cítit dobře. Odevšad na něj kape jed nacionálního socialismu. Po studiích Německo v podstatě natrvalo opouští a svůj ambivalentní vztah přenáší na příkladové studie čtyř emigrantů, kteří emigrují či vystěhovávají se nejen vnějškově, ale i vnitřně.

Osamocení a melancholie jsou stálými souputníky všech Sebaldových postav. Každá z nich pod vnější slupkou cosi tají. Každý prozradí svůj skutečný osud či původ svých neštěstí a zklamaní v jediném, jaksi výstředním setkání. Pokud se jeho životní příběh nevyloupne spíše z mimoděčných poznámek třetích osob, předaných dokumentů a náhodně zahlédnutých novinových zpráv.

Sebaldovy novely se vyznačují zvláštním dokumentárním stylem. Ale není to jen styl naučného cestopisu či odborné publikace, celý text je podstoupen údivem autora nad tím, co pozoruje; odtažitý odpor i familiérní blízkost. Jakoby se stále divil, že to jsou lidé, jichž se dotýkal jeho život, to je svět v němž vyrůstal. Nedokázal bych říci, zda tělesná a duševní deformace mého spolucestujícího měly svůj původ v delší psychiatrické internaci, vrozené debilitě, či zda pocházely jen z pití piva a nestřídmého přejídání.

Všichni Sebaldovi hrdinové jsou alespoň částečně Židé. Sebald využil známé téma, ačkoliv sám Němec jako poleno sdílí stejné, ba i ostřejší pocity: Všudypřítomné zbídačení ducha a potlačování vzpomínek, přičinlivost, s níž tu Němci všechno vyčistili a odstranili, mi začínají pomalu nahlodávat nervy. Patrně cítil potřebu opřít svůj odtažitý postoj o hmatatelnější argument nežli jsou pocity: Němci možná Židům nezáviděli nic tolik jako jejich krásná jména spojená se zemí a jazykem, v němž žili.

Zvláštní polodokumentární styl Sebald vylepšuje černobílými fotografiemi, porůznu roztroušenými v textu. Ostatně, detailní rozbor autorova stylu je, stejně jako i jeho dílo, shrnut v doslovu Radovana Charváta, který knihu přeložil.

K Charvátovu překladu se dá nevýznamně podotknout, že libra má jen dvacet šilinků, a významně se pozastavit nad přehršlí vět v angličtině a němčině. Možná mají tajemný zvukomalebně dokumentační význam a jsou zvýrazněny i v originálu, ale má čtenář zapotřebí louskat v originále věty typu: "Tehdy jsem rád jezdil autem", a "Neměl jsem smysl pro peníze"? Ještě větším rébusem jsou z tohoto hlediska věty ponechané v němčině. V němčině je originál, takže zvukomalba a ilustrace autentickým textem jaksi odpadá. Prostě podivná póza.

V doslovu je Sebald označen za "saturnského spisovatele", neboť trosky zničených satelitů, jež tvoří jeho prstence, tvoří i Sebaldovu metodu rozbíjení a přeskládávání úlomků příběhů a událostí. Zničení, úpadek, apokalypsa. Sebald vlastně nikdy nevyplul z typicky německých témat, jakkoli se Německa stranil. Vírou v "Omyl zvaný pokrok, je přímo ateistickým gnostikem: Kdo prohlédne základní chybu, je osvobozen. Už navždy."

Vydala Paseka v roce 2006.