80 %

Service, Robert - Soudruzi!

Je to již bezmála dvacet let, co se v Evropě začala hroutit komunistická říše. Impérium, které vzniklo po druhé světové válce jako jeden z jejích smutných pomníků. Země, které měly tu smůlu a staly se zajatci sovětského bloku, se tak na dlouhých čtyřicet let změnily v místo, kde se pokračovalo s experimentem zvaným komunismus. Experimentem již od počátku velice pochybným, který se prováděl v bývalém carském Rusku téměř třicet let a o jehož výsledcích mělo ponětí jen zoufale málo obyvatel Evropy a zbytku tehdejšího světa. Dost možná by tento experiment skončil nezdarem už o padesát let dříve, nebýt hrůz druhé světové války a nacistické zkušenosti, která tak komunismu propůjčila v očích světové veřejnosti punc normálnosti a dokonce i přitažlivosti. Kupodivu tento obraz přetrvává v myslích mnoha lidí až dodnes a to i poté, co na světlo světa vyšly pravdy o zločinnosti a krachu komunistické ideologie v mnoha zemích, ve kterých se této ideologii podařilo zapustit kořeny. Neškodí si tedy nedávnou historii připomínat a letošní kulaté výročí k tomu vybízí dvojnásob. Kniha Soudruzi, britského historika Roberta J. Service, je k tomu více než vhodná.

Robert Service není pro českého čtenáře neznámým autorem, česky již vyšel jeho životopis Lenina. Service věnoval Rusku i řadu dalších knih, zabývá se carským Ruskem, sovětským Ruskem, ale stranou nezůstává ani dnešní Rusko. Kromě životopisu Lenina sepsal i biografii jeho neméně "proslulého" následovníka Stalina a v současnosti vychází i jeho životopis Trockého. V knize Soudruzi si vytkl poměrně velkolepý cíl, popsat historii světového komunistického hnutí. Komunismus nezačal velkou říjnovou revolucí v Rusku, ale jeho kořeny sahají hluboko do devatenáctého století. Service sleduje vývoj komunistické ideologie od těchto začátků, zabývá se tím, jak na toto učení reagoval tehdejší svět, jeho postupným, ale drtivým nástupem k moci i jeho náhlým zhroucením ve východní Evropě a v Sovětském svazu.

Již po několika kapitolách čtenář zjišťuje, co že je autorův hlavní obor. Service se totiž z velké většiny věnuje hlavně historii komunismu v Rusku. To sice neznamená, že by zcela opomíjel vývoj komunismu ve zbytku světa, ale málo naplat označení světové dějiny komunismu si kniha zkrátka nezaslouží (lehké pousmání vyvolal závěr knihy, kde Service v rychlosti rekapituluje konce komunistických režimů ve východoevropských zemích a o konci komunismu v Československu se dozvídáme pouze v poznámce pod čarou přidanou redakcí). Značný prostor dostává komunismus v Číně a na Kubě, zajímavé informace se dozvíme například i o komunismu ve Francii, Itálii, Velké Británii a Jugoslávii. Nutno přiznat, že pro českého čtenáře jsou tyto kapitoly určitě velice hodnotné, protože komunismu v těchto zemích se příliš mnoho knih u nás vydaných nevěnuje. To platí i o kapitole věnované komunismu v USA. V podstatě se tedy paradoxně dá říci, že Service (ať už záměrně nebo ne) ve své knize poněkud opomíjí oblasti, které jsou českému čtenáři přece jen známější, a nebo o kterých může najít spousty informací v jiných česky vydaných knihách.

Velkým kladem této knihy je skutečnost, že se Service snaží být ve svém výkladu dějin komunismu skutečně velice objektivní a nesklouzává k patosu, ke kterému toto nelehké téma vybízí. Autor nás seznámí se zločiny komunismu, neglorifikuje však západ jako bezchybný svět plný štěstí a lásky. Dokumentuje přitažlivost tohoto opia lidstva, bere ho zřejmě jako historickou nutnost a poměrně logicky vyvozuje, že komunismus byl a bude vždy silný tam kde západní model funguje špatně a kde se lidem nedaří dobře. Ale zejména boří zavedený mýtus, že ten pravý komunismus ještě uskutečněný nebyl a že vlastně byla všude jen sprostě zneužita ona krásná myšlenka. Porovnáním jednotlivých komunistických režimů autor dochází k jednoznačným paralelám mezi zeměmi, kde byl komunismus zaveden a přesně diagnostikuje jeho anamnézu. Zejména díky tomu je tato kniha velice hodnotná a aktuální právě v dnešní době.

31.05.2010
TomiFK