70 %

Shaw, Karl - To je skandál!

Je doba dovolených a tak není tak docela od věci s sebou do batohu či cestovní tašky přibalit nějaké to lehčí oddychové čtení. Člověk má za celý rok dost všelijakých dramat, psychologických románů nebo knih o smyslu světa. Někdy je prostě třeba si od podobné literatury odpočinout. A pokud objevíte knížku, při které se můžete zasmát, ale také se něco zajímavého dozvědět, uděláte terno.

Podobným ternem je knížka Karla Shawa To je skandál z produkce nakladatelství Metafora. O co jde? Na 239 stranách nám jsou předkládána překvapivá a velmi často šokující fakta nejen z dávné i blízké historie, ale také z naší současnosti. Věděli jste, že poslední výdech Thomase Alvy Edisona zachytil do lahve Henry Ford? Nebo že v roce 1952 vyhrál koňské dostihy mrtvý žokej? Nebo že průměrná noha průměrného muže vyprodukuje denně čtvrt litru potu? Toto vše jste jistě nevěděli a patrně byste mohli do konce života žít spokojeně bez těchto znalostí, ale uvidíte, jak se vám to bude na nudné party hodit. Hned budete za hvězdu společnosti.

No a teď vážně. Pochopitelně, že tahle knížka nepatří mezi ty důležité. Jenže snad každý znás se dostal do situace, kdy letíte na dovolenou a na letišti chcete sáhnout po jednoduché knížce na ukrácení toho nekonečného čekání před odletem. Vojna a mír ani Bratři Karamazovi v takové chvíli moc nepomohou. Tato knížka je pro podobné příležitosti ideální . Otevřít, když máte chuť vypnout a bavit se, žasnout a někdy i, přiznejme si to, znechuceně odvracet oči a říkat si - To je skandál!

Našel jsem ale kapitolku, která mě bavila velmi. Je to Dvanáct fobií. Věděli jste, že můžete mít papafobii - chorobný strach z papeže? Nebo venustrafobii - strach z krásných žen? (někdy opodstatněný, co bychom si to nepřiznali). Ovšem geniofobie - strach z brady - to už je skutečně závažné. Bolšefobii - strach z bolševiků považuji za vtípek autora (či překladatelky). A nebo ne??
Pokud se chcete dozvědět, jakou fobií trpěl třeba Alfred Hitchcock nebo George Bernard Shaw, tuhle knížku si rozhodně sežeňte. Litovat nebudete. Možná tak pana Shawa. Já jej tedy litoval.

31.07.2007