90 %

Silva, Daniel - Agent Mossadu

Jméno amerického autora Daniela Silvy už není českému čtenáři neznámé. Hlavně díky jeho výhradnímu vydavateli, ostravskému nakladatelství Domino, které už vydalo od roku 2001 osm jeho titulů, začínaje jeho slavnou prvotinou "Spící agent", až po novější román "Agent Mossadu" (orig. Prince of Fire).

Pokud jste už čtenářem D. Silvy, tak pro Vás nebude problém vytušit, že díky názvu "Agent Mossadu" bude v tomto románu vystupovat jako hlavní hrdina izraelský agent Gabriel Allon. Tento špión s právem zabíjet prošel mnoha případy Mossadu, které na něm zanechaly hluboké šrámy na duši. Nejhorším je bezesporu atentát na jeho ženu a syna ve Vídni, kdy syn byl rozmetán na kusy bombou v autě, a jeho manželka přežívá v britském psychiatrickém sanatoriu jako lidská troska jak duševní, tak fyzická. Allon se právě rozhodl, že roků a útrap věnovaných Mossadu už bylo dost, a odchází z instituce do svých milovaných Benátek žít pod svým krycím povoláním restauratéra italského umění. Jeho plány bohužel přerušil monstrózní atentát na izraelské velvyslanectví v Římě, který vymaže celou budovu z povrchu zemského, a zanechá za sebou desítky mrtvých. Mossad má jen jednoho člověka, který by mohl teroristy dopadnou a zničit - Gabriela Allona. Tak se musí po letech pracovního exilu vrátit do Izraele, a s jeho vyšetřovací skupinou začít hledat vrahy. Postupem času ale zjišťuje, že tentokrát nejsou cílem palestinských teroristů Židé a Izrael, ale přímo on sám. Za vším stojí totiž záhadná postava palestinského terorismu, o které ani všemocný Mossad nemůže s jistotou říci, že vůbec skutečně existuje.

Román "Agent Mossadu" je už má x-tá přečtená knížka od D.Silvy, a tak těžko říci něco nového. Každý, kdo už nějakou jeho knihu četl, ví, že Silva má opravdový vypravěčský dar. Nejde jen o stále atraktivní témata, umění stále udržovat čtenářovu pozornost, ale i jeho styl, například nenásilné, ale přesto podrobné určení místa děje, s popisem jednotlivých ulic a obchodů či jiných objektů, což navozuje věrnější realitu místa, jakoby jste tam opravdu byli a celou akci jste mohli vidět jako nezúčastněný pozorovatel. V čem se ale tento příběh od ostatní přece jen liší, nebo mi to tak připadá, je použité prostředí. Už jen to, že kniha se odehrává přímo v Izraeli, kde autor nepopisuje jen případ, ale předkládá nám i pohled na život v zemi, kde teroristické výbuchy jsou každodenní záležitostí, kdy jízda v městské dopravě je vlastně jistou loterií se smrtí. Určitě neméně zajímavým prvkem je vložení do příběhu samotného vůdce palestinských území - Jásira Arafata. Dále je to fakt, že tentokrát cílem agrese je sám Allon, což přece jen mění angažovanost hrdiny v celém případu. A v neposlední řadě je to vlastně nejednoznačný happy end. Akce pod jeho vedením totiž neskončí řečeno dobře. A to právě osobním angažováním Allona v celém případě.

Knihy Daniela Silvy může jednoznačně nazvat za nejlepší špionážní thrillery na našem trhu za poslední roky. Nemalý vliv na tom i skvěle odvedena překladatelská a redakční práce Dalibora Míčka.

15.05.2006