80 %

Silva, Daniel - Anglický zabiják

S dílem amerického autora špionážních thrillerů jsme se mohli setkat v Čechách už několikrát. Román "Anglický zabiják" (orig. The English Assassin, 2002) patří do řady příběhů o agentovi Mossadu Gabrielu Allonovi ("Smrt ve Vídni", "Zpovědník"). Dějově jde o druhou knihu z tohoto seriálu. Opět se zabývá temnými stránkami druhé světové války, přesněji holcaustem. Zatímco v předešlých knihách se zabýval otázkou spolupráce Vatikánu s nacisty, nebo hledáním nacistických válečných zločinců, tentokrát se jeho zájem obrátil na roli Švýcarska a jeho bank v obchodě s kradenými uměleckými předměty Židů.

Už úvod knihy přitáhne každého. Děsivá sebevražda s velmi precizním popisem, to se jen tak nevidí. Už hned je jasné, že "něco zkaženého je v království švýcarských bank". A protože se jedná o věci ukradené nacisty Židům odeslaných do koncentračních táborů, je jasné, že se k tomu dostane i izraelský Mossad. A když Mossad, tak se na scéně objeví i geniální restaurátor a agent Gabriel Allon.

Příběh začíná v momentě, kdy velevážený curyšský bankéř August Rolfe tajně kontaktuje Mossad, protože se rozhodl na konci svého života odčinit hrůzné hříchy své kariéry, které napáchal během druhé světové války. Taková věc se ale v delikátně precizním Švýcarsku neutají, a když Allon přijede na dohodnutou schůzku s Rolfem, nachází ho už zavražděného. Rychle se snaží opustit bankéřovu vilu, ale za pár minut už je chycen švýcarskou policií, která až podezřele rychle věděla, kde ho najít. Do děje vstupuje vlivný šéf švýcarské tajné služby G. Peterson. Ten Allonovi řekne, že ví, kdo je, a varuje ho, že jestli ještě jednou vstoupí na půdu jeho země, tak ho zavře na doživotí do vězení. Allona ale takové výhružky neodradí, a spolu s týmem s Mossadu se vrhne do vyšetřování. Jediným klíčem k celé záhadě je Rolfeova dcera Anna, geniální houslistka, téměř kulturní poklad Švýcarska. V patách jim ale jde neznámý profesionální zabiják, který vystupuje pod jménem Angličan. Toho si najala tajná a mocná organizace ve Švýcarsku, která stojí za vším, od vraždy Rolfea, až po pokus o vraždu Allona a Anny.

Román "Anglický zabiják" patří stejně jako ostatní díla D. Silvy k velmi čtivým knihám. Vypravěčský dar má velký. Příběh nám vypráví bez obtíží, bez žádných logických zapeklitostí či stylistických těžkostí. Postavy jsou vytvořeny uvěřitelně, a to včetně jejich charakteristických vlastností. Jako každý autor fikce má ale právo na některé věci, které přece jen tak trochu postrádají logiku. Třeba jak z množství bankovních čísel a falešných jmen Anna vybrala ten pravý a ještě ho dokonale rozluštila. Nebo když Allon už byl v pasti, prakticky zastřelený, zázračně ho zachránila, a vysvětlila to pouze tím, že se ji něco nezdálo.

Silva je prostě profesionální vypravěč, který si za svůj cíl vybral poskytnout čtenářům příjemné strávení jejich volného času. Ani námětem, ani stylem zpracování asi nikdy nebude kandidátem na Nobelovu cenu za literaturu, ale to statisícům jeho čtenářům určitě nevadí. Na vypravěčské kvalitě knihy má nemalou zásluhu i překlad pana Míčka, který hlavně profesionálně doplnit knihu množstvím vhodných informací pod čarou, které Vám vysvětlí mnohé z terminologie izraelské špionáže.

25.11.2005