80 %

Silva, Daniel - Smrt ve Vídni

"Osm set tisíc ? Kde jste to číslo vzal?" "To je oficiální odhad polských úřadů." "Vy si snad myslíte, že banda polských podlidí mohla vědět, co se v těch lesích odehrálo?" "... zapomeňte na idiotské výmysly Poláků! Ne, osm set tisíc jich nebylo. SKUTEČNÝ počet je mnohem větší!" Svým románem "Smrt ve Vídni" (orig. A Death in Vienna) uzavřel ...

"Osm set tisíc ? Kde jste to číslo vzal?"
"To je oficiální odhad polských úřadů."
"Vy si snad myslíte, že banda polských podlidí mohla vědět, co se v těch lesích odehrálo?"
"... zapomeňte na idiotské výmysly Poláků! Ne, osm set tisíc jich nebylo. SKUTEČNÝ počet je mnohem větší!"

Svým románem "Smrt ve Vídni" (orig. A Death in Vienna) uzavřel americký spisovatel D. Silva volnou trilogii příběhů, kterou věnoval jednomu z nejděsivějších zločinů v dějinách , holocaustu během druhé světové války. Do cyklu patří "Zpovědník" a "Anglický zabiják", který se ale teprve v březnu 2005 chystá k českému vydání. V každém z dílů se zabývá jedním z aspektů holocaustu. Ve "Zpovědníkovi" to je lhostejný postoj katolické církve na vražedné běsnění německých nacistů, v "Anglickém zabijákovi" půjde o krádeže vzácných uměleckých děl během druhé světové války. V románu "Smrt ve Vídni" se vydáváme na hon po válečných zločincích, přímo zodpovědných za vyvraždění šesti milionu Židů v koncentračních táborech a na pochodech smrti. V celé trilogii vystupuje jako hlavní hrdina izraelský agent Mossadu Gabriel Allon, zkušený profesionální operativec izraelské výzvědné služby, který jako proslavený restaurátor italského umění ukrývá svoji pravou identitu v Římě.
Daniel Silva se ve svém příběhu snažil co nejvíce držet pravých reálií spojených s izraelskou pomstou za holocaust. Významně se na tom podílela česká překladatelka Klára Míčková, která množstvím poznámek pod čarou čtenáři osvětluje spoustu detailů spojených s holocaustem a pátráním po jeho zločincích, které nejsou mezi veřejností příliš rozšířené.
Příběh začíná v momentě, kdy je ve Vídni spáchán bombový atentát na WCI (Kancelář pro pátrání po válečných nárocích), při které zemřou dva jeho zaměstnanci a hlavní vyšetřovatel je těžce zraněný. Zde se v reálu jedná samozřejmě o Židovské dokumentační centrum Simona Wiesenthala, který tvrdě a neúnavně vyhledával nacistické zločince ukryté po celém světě.
Otázkou je kdo a proč? Jedná se o arabské teroristy, nebo snad i po šedesáti letech od konce války ještě někomu WCI šlápla na "kuří oko?" Zatím co rakouská policie se hned chytla Arabů, Mossad a hlavně Allon už mají jiné podklady. Přihlásí se totiž jistý pan Klein, přeživší z Osvětimi, který ví kdo a proč vyhodil do povětří WCI. A sám za nedlouho je zabit. Allon tedy ví proč, ale kdo se skrývá za postavou z vídeňské kavárny, která vystupuje sebevědomím dojmem nedotknutelného člověka?
D. Silva nás provádí systémem špionáže, která zaměstnanci nevelká, ale rozsahem a přístupem jedinečná výzvědná služba Mossad je ve světě tolik prosnulá. Hodiny strávené sledováním, informace a pomoc z soukromých zdrojů příznivců židovského státu z celé světa, a závěrečná akce za použití jakýchkoliv prostředků. Poukazuje ale taky na stále rostoucí vliv fašistické ideologie v současném západním světě, na rostoucí, či spíše přetrvávající antisemitismus a rasová nesnášenlivost v Evropě. Na neuvěřitelné propletení fašismu se současnou západoevropskou politikou a exekucí. Možná je to pro nás až nepochopitelné, co už tak dlouho po válce mají Židé stále s tím holocaustem, ale je fakt, že se nedokážeme asi plně vcítit do národa, který byl tak systematicky vyvražďován a je vlastně neustále sevřen stále rostoucím nátlakem arabských sousedů.
Autor vytvořil čtivý a jeho standardní kvality dosahující příběh, který se čte jedním dechem, i když některé okolnosti nejsou podle mne nejšikovněji popsány. Už třeba první scéna popisující bombový útok na WCI ve Vídni je vypravovaná dobře, ale až v půlce knihy jsem pochopil, kde a jak ta bomba vlastně vybuchla. A taky jsem se pak dost zasmál ve scéně, kde z auta vystupuje bodyguard a jeho sexy klienta, kterou je to popsáno asi tak, že za mužnou nohou v pánské botě následuje krásné kolínko a nádherné stehna, jsem chápal, či spíše nechápal.

23.02.2005