100 %

Silverberg, Robert - Strážci lebek

Americký autor Robert Silverberg (*1936, pozor Baronete!), slavná literární hvězda na nebi science fiction, patřil v 90. letech (už) minulého století v Čechách k velmi oblíbeným spisovatelům nejen u čtenářů, ale i u vydavatelů. Bohužel z nějakého mi neznámého důvodu zájem o vydávání jeho knih v našich zemích zmizel. Jako jeho fanoušek jsem nakonec ...

Americký autor Robert Silverberg (*1936, pozor Baronete!), slavná literární hvězda na nebi science fiction, patřil v 90. letech (už) minulého století v Čechách k velmi oblíbeným spisovatelům nejen u čtenářů, ale i u vydavatelů. Bohužel z nějakého mi neznámého důvodu zájem o vydávání jeho knih v našich zemích zmizel. Jako jeho fanoušek jsem nakonec musel zajet k naši severním sousedům, do Polska, a koupit si pár jeho dalších titulů, abych se mohl pokochat mistrovským uměním. V posledních letech se jeho jméno sice ukázalo na našich knižních pultech znovu, ale jen ve spojitosti s jeho ediční činností (např. Síň slávy SF 1-2 a Síň slávy fantasy 1-2). Proto jsem se s velkou radostí vrhl v knihkupectví na jeho román Strážci lebek (orig. The Book of Skulls). Moje nadšení sice trochu ochladlo, když jsem z textu na přebalu zjistil, že nejde až tak o sci-fi ani o fantasy, ale snad o nějakou mystickou cestu za nesmrtelností. Ovšem po přečtení několika prvních stránek jsem příběhu zcela propadl a pochopil jsem, proč byla tato kniha v roce 1972 nominována na prestižní cenu Nebula za nejlepší román roku.
Opravdu je velmi těžké definovat žánr, kam tuto bezpochyby skvělou knihu zařadit. Jedná se totiž o příběh čtyř studentů lepší university, kteří se rozhodnou o jarních prázdninách podniknout možná nejděsivější, možná nejbláznivější cestu života. Jeden z nich totiž našel v depozitáři jejich university starý zaprášený výtisk Knihy lebek, starodávný text neznámé církve obsahující osmnáct mystérií o překonání smrti a získání věčného života. Mezi hlavní podmínky patří, že musíte být čtyři žadatelé, z nichž jen dva můžou získat nesmrtelnost. Další dva se musí obětovat. Za nesmrtelnost se musí zaplatit životem.
Silverberg vytvořil naprosto jedinečnou čtveřici přátel, charakterově tak rozdílných, jak jen to jde. Bohémský začínající básník Ned, nevypočitatelný homosexuál, dále cílevědomý a odhodlaný Oliver, nádherný adónis z farmářské společnosti, poznamenaný smrtí své rodiny, třetí je afektovaný Timothy, americký aristokrat z bohaté novoanglické společnosti, znuděný díky životu bez nouze. Posledním ze čtveřice je Eli, frustrovaný Žid, trpící komplexem své rasové přináležitosti a sexuální nepřitažlivosti. Právě Eli objevil Knihu lebek a nabídl možnost cesty za nesmrtelností svým třem spolubydlícím. A také on to byl, kdo tu cestu bral vážně, i s jejími důsledky pro dva z nich.
Autor vytvořil, abych tak řekl, psychoanalytický román, psaný stylem, kdy je každá kapitola převyprávěná jedním ze čtveřice aktérů. Postupem času rozpitvává každou z postav až do nejintimnějších podrobností, a díky věku a stavu hrdinů je to hodně provázáno se sexem. Pravděpodobně Silverberg nastudoval Freudovy myšlenky. I když se dá zjednodušeně říct, že příběhem je cesta studentů ze severovýchodní části USA na jih do Arizony, nejedná se o žádný "On the Road" román. Celý děj je založený na konfrontaci jejich rozdílných charakterů, jejich rozdílného přístupu k nabízené nesmrtelnosti a životu vůbec. Jedná se o poutavé čtení, kdy je čtenáři od počátku vnucovaná role jednotlivých hrdinů, aby se ale v průběhu děje, stálým odkrýváním nových a nových tajemství, tato role radikálně měnila.
Knihu Strážci lebek, s velmi otevřeným koncem, opravdu jen těžko zařadit do sci-fi či fantasy. Abych citoval Martina Fajkuse: "Zase intelektuální čtení BoboKinga". A přesto se jedná o výborné čtení, a kdyby záleželo jen na mne, dám tomu 10/10. Ale to by asi někteří nepřenesli přes srdce. 9/10 je ale minimum, kam jsem ochoten ustoupit.

20.01.2005