70 %

Simak, Clifford D. - Zvláštní mise

S americkým spisovatelem Cliffordem D. Simakem jsme se v poslední době, přesněji v posledních letech, příliš často nesetkávali. Nikdo nic nechtěl vydat. A přitom tento velmistr sci-fi patří k uznávaným klasikům tohoto žánru. Teprve nakl. Triton k mé nemalé radosti vložilo do svého edičního plánu tři knihy od Simaka a první vydanou knihou v lednu letošního roku byla "Zvláštní mise" (orig. Special Deliverance). Jedná se o jednu z jeho posledních knih, kterou před svojí smrtí v roce 1988 vydal.

Hrdinou příběhu je profesor z malé prestižní university Edward Lansing, učitel literatury, starý mládenec, který své dny v poklidném universitním městečku dělí mezi učením, četbou a výlety se svými přáteli. Během konzultací s jedním nepříliš dobrým studentem, který k jeho úžasu odevzdal vysoce kvalitní seminární práci, se dozví neuvěřitelnou věc. Že někdo konečně ve studiu zapracuje, není nic tak nezvyklého, ale nebohý student ve "své" práci uvádí neexistující zdroje a prameny. Po chvilce nátlaku student přizná, že práci za něj udělal - výherní automat. Automat ukrytý v jednom zapadlém skladišti universitního klubu.

Na takovou báchorku Lansing nevěří, ale během jednoho "útěku" před přítelem z profesorského sboru, se do toho skladiště se ukryje a opravdu tam nalezne starý výherní automat, který po vhození mince začne s ním komunikovat a plnit jeho přání. A tak se Lansing dostane do místnosti plné jiných automatů, které ho přenesou ... do jiného, neznámého, možná paralelního světa. Je dost podobný tomu našemu, až na to, že je naprosto prázdný a divoký. První setkání s civilizací proběhne v hostinci "U kohoutího zakokrhání", kde narazí kromě na hostinského i na tři muže a dvě ženy, bytosti rozdílné jak charakterem, tak především světem, ze kterého přichází. Je mezi nimi Generál z militantního světa, Pastor z teokratického světa, inženýrka Mary a Sandra, éterická umělkyně. A o jednom z nich nelze ani jako o člověku mluvit, protože je to robot Jurgens. Tato nesourodá směsice lidí se vydává na cestu pustinou, aby našla východisko z této jejich prekérní situace, nějakou cestu zpátky do svých světů. Nejprve narazí na Krychly, monumentální architektonický výtvor v modré barvě, který ale neskýtá žádné vstupy, ani odpovědi na jejich problémy. Pokračují tedy do města, které je už asi po tisíciletí pusté a rozpadající se, bez jediné známky po její vymřelé civilizaci. Tedy až do chvíle, kdy Lansing a Mary najdou podivné zařízení, jehož funkčnost se ani nedá poznat, ale pomáhá k přenosu do jiných , neznámých světů. Nebo si to myslí. A v další budově najdou dveře do jiných světů, které mohou přes průzor pozorovat. A pak začnou lidé mizet. Neví se, jestli jsou přeneseni do jiných světů, nebo jestli jsou mrtví, ale pravdou je, že už se nevrátili. A tak musí zbytek pokračovat dál v dalších pokusech o vysvětlení jejich situace, za hledáním řešení.

Simak vytvořil příběh, který bych považovat za klasický pro jeho celoživotní tvorbu. Nenásilný děj založený na lidských citech, který ale nepostrádá dějovost a napětí. Za primární jsem ale považoval vzájemné chování lidí, či bytostí, tak charakterově odlišných. Možná až moc okatě autor poukazoval na fakt, že pro něj je humanita, nebo dobrý člověk, na větší výši než fanatik či agresivní panovačný jedinec. Prostě jak je u jeho hlavních postav zvykem, jedná se o dobromyslné a tiché lidi. Prostředí je ale dost deprimující, a to včetně některých prvků, jejichž roli jsem ani v závěru příliš nepochopil, ale to je možná moje chyba. Od počátku čtenář čeká nějaké děsivé, případně netradiční rozuzlení, ale závěr knihy bych možná čekal zajímavější, připadal mi nějak do prázdna vyznívající. Tady bych řekl, že to Simak s tou humanitou trochu přehnal. Ale na druhou stranu z toho lze vyvodit jak velmi negativně hodnotí naši současnou společnost a její případnou budoucnost.

K zajímavým prvkům patří obsáhlý dodatek o autorovi a jeho díle. Nezvykle ho nenapsal Martin Šust, jak jsme v poslední době vždy zvyklí, ale sám překladatel Václav Petr.

Závěrem jen pár věci. Knihu si z našeho SF klubu půjčil i jeden můj dobrý čtenář, který k mé nelibosti považuje Simaka za nic neznamenajícího pisálka, o jehož díle se nedá říct něco povzbuzujícího. A možná na truc si právě knihu půjčil. A k mému údivu ji za pár dní vrátil s tím, že to překvapivě nebylo až tak špatné. Protože i když je to dobrá kniha, sám ji za nějaké vrcholné dílo nepovažuji. Myslím, že cyklus Město, které kamarád považuje za nečitelnou záležitost, je přece jen o nějaký ten stupeň lepší.

S povolením autora převzato z www.fantasyplanet.cz.

23.03.2005