90 %

Simmons, Dan - Píseň Kálí

Indická Kalkata - v našich představách exotické místo plné slunce a tepla, cizokrajných vůní a příslibu dobrodružství. Z jiného reálnějšího pohledu nekontrolovatelně se rozrůstající město, plné špíny a smradu, děsivé vlhkosti a pekelného horka, kde ani Matka Tereza za půl století charity nic nezměnila. Právě do tohoto světa zasadil děj svého prvního nanejvýš temného románu "Píseň Kálí" (orig. Song of Kali, 1985) americký autor Dan Simmons, velká hvězda na poli současné literární fantastiky (připomeňme např. cyklus Hyperion). Jak se už píše na přebalu knihy, jedná se příběh amerického spisovatele Roberta Luczaka, který byl poslán na služební cestu do indické Kalkaty, kde se nečekaně po mnoha letech objevily nové básně zdejšího velmi slavného básníka M. Dase. Nic záhadného by na tom nebylo, kdyby nebylo jednoho zásadního faktu, a to že M. Das je už asi osm let považován za mrtvého. Robert Luczak je jako znalec zdejší literatury svým nakladatelstvím vyslán do tohoto tajemného města, aby zde nejen převzal nové dílo Dase, ale udělal s ním rozhovor a napsal článek, a tím vlastně i ověřil autenticitu celého podivného znovuobjevení. I přes prosby svého velkého přítele Abeho, aby sebou nebral svoji ženu a jednoleté dítě, je Robert rozhodnut do Kalkaty odletět s celou rodinou. V plánu bylo, že se zde zdrží stejně jen dva tři dny, a protože je jeho žena Amrita původem Indka, bude mu nápomocná i jako případná překladatelka. A hlavně nic proti návštěvě své domoviny nenamítá. S tímto rozhodnutí začíná i první den konce jeho normálního života.

Setkal jsem se už ve svém životě s lidmi, kteří v Indii opravdu byli, a většina z nich shodně tvrdila, že je to nejen skutečně jiný svět, ale pro nás úplně jiná kultura. Společnost lidí s naprosto odlišnou mentalitou, přelidněný stát, kde devadesát procent obyvatelstva žije v podmínkách, pro který i termín chudoba je slabé slovo. Všechno z toho vložil do svého románu i Dan Simmons. Ten nám očima svého hrdiny Roberta Luczaka ukazuje celou děsivou krásu starodávného města Kalkaty. Města plného krásných památek a vznešené historie, ale i místa, které bylo zasvěceno bohyni Kálí, bohyni bolesti a smrti, nejděsivější z tisíců bohů z indického pantheonu. Už od příletu se Luczak musí smířit s faktem, že Kalkata (ale i zbytek Indie) je místo, kde nic nefunguje tak, jak se na první dojem může předpokládat. Letadlo přiletí s mnohohodinovým zpoždění, vyzvedne si ho úplně jiný průvodce, než bylo dohodnuto, a hlavně mu zdejší svaz spisovatelů, který hraje prostředníka mezi ním a M. Dasem, hned vzkazuje, že se slavným poetou se v žádném případě nemůže setkat. A právě v tomto momentu duševního kolapsu mu nabídne pomoct jeho indický průvodce Krishna, který ho seznámí s člověk, jenž o tajemném znovuobjevení básníka Dase ví nejvíce. A tak se do života Roberta Luczaka vplíží společenství vyznávačů hrůzné bohyně Kálí.

Simmons vytvořil příběh, který v sobě kombinuje jak prvky fantasy a hororu, tak prvky thrilleru. Přitom to není příběh podobný ději filmu Indian Jones a Chrám zkázy. Děj je zasazen do reálného světa, ale v kultuře, kde víra v bohy je s vašim životem tak úzce spjata, že je důležitější než život sám. A to i v dnešní době. I když se jedná o jeho první román, už zde dokázal vrozený talent mistra vypravěče. Od první kapitoly dokáže svým stylem a jazykem čtenáře "přikovat" ke knize. A přitom nekladl důraz jen na napínavý děj, ale snažil se navodit i odpovídající atmosféru (což se mu podařilo jedinečným způsobem), která v tomto případě hraje neoddělitelnou roli. Navodit ve vás atmosféru místa se stoprocentní vlhkostí, s teplotou přes čtyřicet stupňů ve dne v noci, kde se každé ráno stejně jako odpadky sbírají z ulic opuštěné mrtvoly. Některé scény, jako např. snové, či halucinogenní setkání Roberta se samotnou bohyní Kálí jsou přímo mistrovský příklad. Dalším kladem Dana Simmonse, který provází celou jeho tvorbu, je důraz na vypracované charaktery hlavních postav. Snaží se je předložit tak, aby jste uvěřili v jejich reálnost, v reálnost jejich chování a činů.

Kniha patří k těm, které nedokážete odložit, dokud je nedočtete. Je prosáklá chutí zmaru a smrti, protože píseň bohyně Kálí se nedá zastavit. V tomto duchu je napsán z závěr kalkatské odysey jeho rodiny, o kterém nelze mluvit jako happyendu.

Překladu díla se ujal Ivo Reitmayer, ilustrace na obálce je z pera Petra Bauera, a patří k těm z kategorie lepších. Více chyb je po redakční stránce, ale řekl bych, že i ta patří do dnešního průměru. Snad nejtrapnější "překlep" je na obálce, kdy místo termínu World Fantasy Award, je napsáno Word fantasy award. Tu mimochodem kniha dostala v roce 1986. Dále by se k množství náboženských termínů hodil malý slovníček na konci, a jméno slavného indického spisovatele, nositele Nobelovy ceny za literaturu Tagora, psát po jménem, jaké se používá v západním světě, tedy Rabíndranáth Thákur.

10.10.2006