90 %

Singer, Isaac Bashevis - Nepřátelé: Příběh lásky

Romány I. B. Singera je možné zařadit do dvou kategorií: Ty předválečné a poválečné. V těch předválečných většinou popisuje život Židů v Evropě (Rodina Moskarova, Dědictví, Panství) a v těch poválečných se pak věnuje tíze, která na Židech zůstala následkem běsnění jménem holocaust. Singer nikdy nepíše přímo o holocaustu, snad proto, že sám se mu vyhnul, ale ve svých příbězích z poválečné doby vystihuje stav duše Žida, který si tímto peklem prošel. Nepřátelé: Příběh lásky patří právě do této druhé kategorie.

Hlavní postavou (záměrně nepoužívám slovo hrdinou) vyprávění je Herman, který se dlouhé tři roky ukrýval před nacisty v Polsku na seníku. Celou dobu byl odkázán na pomoc venkovanky jménem Jadwiga. Herman se po osvobození v roce 1945 dozvídá, že celá jeho rodina, včetně manželky a dětí, byla zabita. Spolu s Jadwigou utekl do německého tábora pro bezdomovce, kde dostal americké vízum a Jadwigu si bere za manželku. Poté spolu odjíždějí do USA, kde chtějí začít nový život.

Jadwiga si jen těžko zvyká na Nový svět. Necítí se zde dobře, nikoho zde nezná a vlastně ani nikomu nerozumí. Přijala židovskou víru a snaží se tak dodržovat všechny židovské zvyky a nařízení, ale tato její snaha v tomto prostředí vypadá spíše směšně. Herman propadá apatii. Utápí se ve výčitkách, že miliony Židů nemělo takové štěstí jako on. Nachází si milenku, u které tráví hodně času. Jeho život je jedna velká lež - lže své ženě (tvrdí, že cestuje po Státech a prodává knihy), lže rabínovi, pro kterého píše články, lže skoro všem. Jedna lež plodí druhou lež a život se mu sype pod rukama. Vypadá to, že do horší situace se už dostat nemůže. Z omylu jej vyvede objevení "mrtvé" manželky a těhotenství jeho zákonné manželky i "nezákonné" milenky.

V téhle strhující knížce Singer opět předvádí, že není jen mistrem povídky, ale také mistrem románu. Psychologie hlavní postavy je podána tak přesvědčivě, že se může zdát, že autor píše sám o sobě. Propletenec osudů všech zúčastněných osob není samoúčelný, ale přesně padne do příběhu. Děj knihy nikdy příliš neuteče od hlavní linie, drží se jí velmi těsně. Herman není postava, kterou byste si oblíbili, dá se označit za zkrachovalce a odpadlíka. V příběhu poznáváme postavy, které si sice také prošli utrpením, ale v Novém světě se přizpůsobili prostředí a době a žili si poměrně slušně. Singer ale vlastně tyto postavy (třeba rabína, pro kterého Herman pracuje) kritizuje za to, že ztratili kořeny svého židovství, že se odklonili od posvátných tradic své víry.

Závěr knihy je poměrně tragický, ale nebudu prozrazovat pro koho. Hermanovy tři ženy jsou každá z jiného těsta a každou Herman miluje - každou pro něco jiného.Pointa nepřekvapí, jen potvrzuje složitost Hermanova dilematu.

Nepřátelé: Příběh lásky nejsou klasickým milostným románem, přestože lásky je v ní hodně. Je to román o síle a chuti žít. Na rozdíl od některých jiných není tento román jen pro skalní Singerovy fandy, ale myslím, že nadchne i ty, kteří se dosud s tímto spisovatelem nesetkali. Pro nás fandy je tato kniha téměr nutností.

14.05.2007