80 %

Singer, Isaac Bashevis - Obraz a jiné povídky

České nakladatelství Argo nadále pokračuje ve vydávání díla americko-židovského spisovatele Isaaca B. Singera, který zemřel v roce 1991. Tento spisovatel, který v roce 1978 dostal Nobelovu cenu za literaturu byl snad posledním, kdo své knihy psal v jazyce jidiš. Říkal totiž, že jazyk je živý tak dlouho, dokud jsou v něm psány knihy. Posledním jeho povídkovým souborem, který až dosud nebyl do češtiny přeložen, je Obraz a jiné povídky. Kniha vyšla v originále v roce 1987, tedy čtyři roky před autorovou smrtí. Je poslední sbírkou, kterou napsal a je jiná, než na jaké jsme zvyklí.

Ty předchozí byly sestaveny monotematicky. Korunka z peří je plná mysticismu. Vášně a Staré lásky jsou knihy plné lásky ve všech jejích podobách (a že to byly podoby často obskurní). Světnice, kde otec soudil a Další příběhy z otcovy světnice čerpají z příběhů, který malý Izák odpozoroval u svého otce, který byl rabínem v Polsku. Jejich tématem je židovství v první polovině dvacátého století. A Spinoza z Trhové ulice - námět této knihy je filozofie, přemítání o smyslu života a židovského způsobu žití. Obraz a jiné povídky jsou směsicí všeho - povídek odehrávající se v Polsku i v Americe, v době meziválečné i poválečné. Obsahuje povídky kratší, i delší. Singer je pravým mistrem krátkého žánru, jeho povídky v sobě často obsahují více smyslu, než lecjaké romány. Na miniaturním prostoru dokázal rozehrát velké drama. Jedna z nejsilnějších povídek knihy, Jeden den štěstí, je toho pravým důkazem. Hrdinka, mladá slečna Fela, se zamiluje do generála polské armády. Napíše mu dopis. Generál jí odpoví a sejde se s ní. Prožijí spolu vášnivou noc, možná až příliš vášnivou na její ctnostnou duši. Nakonec ji rychle ze svého bytu vyprovodí, protože se má nečekaně setkat s náčelníkem generálního štábu. Fela je zneuctěna, cítí se pošpiněna a zahanbena. V koupelně si podřeže žíly. Ve chvíli, kdy naposledy vnímá svět, zazvoní u dveří poslíček s květnami od generála. Fela si prožila jeden den štěstí, po kterém tak toužila.
V povídce Železná zásoba do ráje si zase můžeme uvědomit, že zbožný člověk se do ráje může dostat i přesto, že spáchal těžký hřích. V povídce Rozepře Singer vypráví, jak snadné je urovnat spor, který se zdá být nevyřešitelný. Jeho povídky jsou často plné tragiky a tak na člověka snadno dolehne deprese. Deprese a pocit marnosti. Tyto povídky však věrně zobrazují život a osud Židů v minulém století.
Tato kniha však trpí jednou vadou na kráse. Když jsem ji začal číst, byl jsem nadšen. Úvodní povídky patří k těm nejlepším, které jsem kdy od Singera četl. Jenže některé další, například Konference nebo Pamětlivá kapsa jsou jaksi bez finále, na jaké jsme zvyklí. Chybí tam pointa. Sice jsou skvěle odvyprávěny, ale jako by nebyly dokončené. Něco jim chybí. A tak hodnocení této knihy není snadné. Ten, kdo Singera zná a rád ho čte, bude nadšen, stejně jako všeho, co kdy napsal. Ten, kdo by si Obraz a jiné povídky vybere pro poznání Singera, bude zklamán. Mé počáteční nadšení z této knihy se rozplynulo. Je to průměrná kniha povídek I. B. Singera. Ale obecně se jedná o velmi nadprůměrnou knihu. Na dovolenou a k vodě si ji ale neberte.

20.05.2005