80 %

Singer, Isaac Bashevis - Vyvrhel

S tvorbou amerického židovského autora Isaaca B. Singera se může český čtenář setkávat už mnoho let. Především díky nakl. ARGO, které postupně vydává veškerou jeho tvorbu, se můžeme dostat i k jeho knize "Vyvrhel" (orig. Scum). Je to poslední kniha, kterou tento nositel Nobelovy ceny za literaturu z roku 1978, vydal ze svého života. V létě roku ...

S tvorbou amerického židovského autora Isaaca B. Singera se může český čtenář setkávat už mnoho let. Především díky nakl. ARGO, které postupně vydává veškerou jeho tvorbu, se můžeme dostat i k jeho knize "Vyvrhel" (orig. Scum). Je to poslední kniha, kterou tento nositel Nobelovy ceny za literaturu z roku 1978, vydal ze svého života. V létě roku 1991, kdy tento titul vyšel, I.B. Singer umřel. Jde o částečně autobiografický příběh, protože se odehrává v roce 1906 ve Varšavě, kde autor prožil mnoho let před svojí emigrací do USA v roce 1935.
Tvorba tohoto velikána židovské a světové literatury vůbec se liší od mnohých děl a příběhů novodobých židovských autorů především tím, že se přímo nezabývá holocaustem. Před ním se Singerovi podařilo utéct, jak se říká, na poslední chvíli do Ameriky. Jeho hlavními náměty jsou především historické reálie, nebo poválečné příběhy. V každém jeho díle je cítit jeho opravdovou sounáležitost z židovským tradicím, ale i jeho kritický pohled na život těchto komunit. Ne jinak je tomu i v jeho díle "Vyvrhel". Jde o příběh Max Barabandera, polské zbohatlíka, který se po desetiletích vrací z Argentiny do Varšavy ve svém rodném Polsku. Nevrací se jen z melancholických důvodů. Tento bývalý člověk ze zločineckého podsvětí se v soukromém životě potácí od desíti k pěti. Zemřel mu náhle jeho syn, a manželka tuto tragédii nervově nesnesla a zhroutila se. Slovo domov pro něj ztratilo význam a vydal se tedy na cestu po světě, kterou si zdůvodnil návštěvou hrobu svých nebohých rodičů v Polsku. Ale mimo tento jinak chvályhodný počin mu jde i o praktickou věc, která ho dosti trápí - jde o jeho mentální sexuální impotenci. A to je taky věc, která ho přivede do je problémů, kterým se chtěl jinak vyhnout.
Když se do knihy začtete a poznáte postavu hlavního hrdiny Barabandera, kterého autor ztvárnil jako nerozhodného, až schizofrenního jedince, začněte mít problém, jak ho máte vlastně přijímat. Jde o kladného hrdinu, který se jen není schopen řešit své životní problémy, nebo jde ve směs o záporný typ člověka, který je všeho schopen, bez jakýchkoliv výčitek svědomí? Vždyť na každé stránce se chce chovat jinak, jednou začít být prostě slušný , důvěryhodný člověk, podruhé jen požitkář jdoucí přes mrtvoly, a dokonce i jako sebevrah, který v tomto činu vidí jediné východisko ze své situace. Přes všechny příhody, které jsou ve směs až překvapivě založené na sexuální touze, se závěr vymyká všem představám, které si o pointě můžete udělat.
Myslím si, že hlavním kladem této postavy, je možnost, jak provést čtenáře celým panoptikem lidiček a postaviček z carského Polska, z židovského ghetta ve Varšavě. Od ortodoxních Židů, přes moderně smýšlející mládež, až po podsvětí, ovládající celé území ghetta.
Závěrem jde o typicky singerovskou knihy, která má za úkol poukázat na rozmanitost židovství a snad i poukázat na fakt, že lidé jsou stále lidé, ať věří v jakéhokoliv Boha.

22.02.2005