60 %

Škápíková, Jitka; Desenský, Rudolf - Jak poznat psí duši

Rudolf Desenský je jméno, které je živě skloňováno na mnoha kynologických diskuzích. Stejně tak, jako je početný tábor jeho věrných stoupenců, je početný i tábor jeho zarytých odpůrců. Pokud Vám jeho jméno nic neříká, možná si vzpomenete na televizní pořady Na vlastní oči, Všechnopárty, nebo Chcete mě? kde jste pana Desenského a jeho psí smečku měli možnost vidět. Nyní vychází u nakladatelství XYZ jeho knižní prvotina nazvaná Jak poznat psí duši, Zkušenosti a rady ověřené dlouholetou praxí.

První část knihy nám představí autora a jeho psí smečku. Dozvíme se například, že Desenský nemá žádné vzdělání, které by ho předurčovalo k tomu, stát se psím psychologem, nýbrž že je vyučený hodinář. Že svého prvního psa si pořídil docela pozdě, protože v dětství trpěl silnou alergií na psy, ale poté, co se své alergie zbavil, už ho psí společníci na jeho cestě doprovázeli neustále. Dokonce se kvůli nim rozvedl a několikrát přestěhoval, až nakonec zakotvil na Vlčárech, u obce Zlátenka, kde žije ve své žluté maringotce šťastně dodnes.

V dalších kapitolách jsou nám představeni postupně bývalí i současní členové Rudovy smečky, včetně jednoho vlka, jednoho valacha a jednoho poníka.

Nedostatek teoretických znalostí z oblasti kynologie pan Desenský nahrazuje poznatky z praxe, které získal intenzivním pozorováním života psí smečky - komunikuje se psy jejich vlastním způsobem: "Když bylo třeba, klekl jsem si na všechny čtyři a napodobil postoj psího těla: naklonění hlavy, pohled, odvrácení očí, natočení ramen a další psí gesta. Ve výjimečných případech jsem vycenil zuby a lehce zavrčel." Občas ovšem také používá poněkud drsnější metody jako je povalení psa na záda, kousnutí do čumáku, či určité chvaty, o kterých se v knize několikrát neurčitě zmiňuje, pomocí kterých mu "stačí jeden prst, aby i stokilového psa převrátil na hřbet."

Poslední kapitola této části knihy se věnuje televiznímu natáčení a pan Desenský v ní popírá, že by se z jeho strany jednalo o jakoukoliv snahu se mediálně zviditelnit.

Druhá část, která je nazvaná Jak porozumět svému psovi se zabývá hierarchií smečky, psím slovníkem a otázkou jakého psa si vlastně pořídit. Najde se v ní mnoho moudrých rad, jako třeba že člověk by si měl pořídit takového psa, kterého zvládne zvednout na veterinární stůl, nebo že před výběrem určitého plemene bychom neměli pročítat stránky chovatelských stanic, na kterých se o daném plemeni dočteme vždy jen samá pozitiva, ale naopak bychom se měli pídit po všech možných pomluvách, které se dají najít. Jen tak budeme vědět do čeho jdeme.

Další myšlenky z této části, které mě zaujaly jsou: "Tvrdím, že problém nikdy není v psovi, ale v jeho majiteli....Psovod by měl vždy rozumět svému psovi, všímat si jeho reakcí a umět je správně vyhodnotit....Aby nás pes chápal, musí zcela přesně vědět, co po něm chceme, nesmí se jen domýšlet."

Každou kapitolu doplňují také otázky a odpovědi, které pan Desenský vybral ze své webové psí poradny.

Třetí část knihy, která je podle mého názoru nejzajímavější a nejužitečnější, se věnuje konkrétním problémům - zvládnutí psa na vodítku, nežádoucí lovení a jak mu zabránit, jak zvládnout agresi, jak zvládnout strach, plachost a deprivační syndrom, nesamostatnost, ničení věcí a nečistotnost a hlavně návod jak naučit svého psa ten nejdůležitější cvik - přivolání. Kapitolu o přivolání bych chtěla vyzdvihnout, protože to je jedno z mála míst, kde se člověk-pejskař dozví nějakou konkrétní informaci o tom, jak při výcviku svého psa postupovat.

Jinak je kniha, coby návod jak vychovat svého psa, dost nepoužitelná. Ono to zřejmě ani nebylo autorovým záměrem - sám v závěru uvádí, že jeho úzkou specializací je práce s problémovými psy, a proto se obecně o výchově a výcviku psů nezmiňuje. Druhou věcí je, že i pokud jste vlastníkem problémového psa, tak stejně v knize žádný konkrétní postup na daný problém moc nenajdete. Zaprvé proto, že u Desenského valnou část práce se psem zastane jeho psí smečka, kterou má málokterý běžný pejskař k dispozici, a za druhé proto, že pan Desenský si libuje ve formulacích typu - já to sice umím a moc dobře to funguje, ale Vy to raději nedělejte, protože byste to mohli pokazit. V některých situacích je takové varování samozřejmě na místě, ale pokud se to přežene, tak už se nejedná o knihu, která Vám poradí jak na Vašeho problémového psa, ale o autoprezentaci toho, co všechno pan Desenský neumí. A to z té knížky bohužel dost kouká - věty typu: "Ať jsem si domů přivezl jakkoliv vzteklého psa, přes noc jsem z něj udělal ovladatelného pohodáře... Dělám ze zabijáků mazlíky na hraní....Díky tomu, že umím psí způsob komunikace, dokážu si během několika minut udělat kamaráda i z toho nejdrsnějšího psího rebela, aniž bych se ho dotkl...." svědčí přinejmenším o nedostatku pokory - ovšem, není-li to více než nadsazeno, tak by se tím dalo vysvětlit jak je možné, že zatímco pan Desenský uvádí, že za 23 let, co pracuje se psy, převychoval na 2000 problémových psů, jeho kolegové tvrdí, že takovéto množství psů nestihnou převychovat ani do důchodu.

Čtvrtá a poslední část knihy se věnuje léčitelství. Je to v podstatě taková zmínka na okraj, kde na necelých 20 stránkách pan Desenský v kostce popisuje, že se zabývá alternativní medicínou, Bowenovými masážemi, pracuje s tachyonovou energií a telepatií a že může léčit zvířecí tělo a duši.

Závěrem je uvedeno, že protože obstarat tolik psů stojí nemalé finanční prostředky a pan Desenský nedostává žádné finanční dotace, za pomoc s pejsky si o peníze neříká a jinak nepracuje, děkuje každému, kdo ho v jeho práci podporuje. A že i výtěžek z knihy půjde výhradně ve prospěch psů a zvířat, které se k němu dostanou.

Kdo vlastně je Rudolf Desenský? Asociál, který se straní lidí, nepracuje, neplatí daně a žije z nemalých finančních darů svých příznivců, nebo srdcař, který pro své psy obětoval vše, včetně svého pohodlí? Člověk, který nezištně pomáhá pejskařům v nouzi, nebo obratný manipulátor a exhibicionista, který psy používá k sebepropagaci? Léčitel, nebo šarlatán? Tyto a další otázky se člověku honí hlavou, pokud už něco o tomto psím psychologovi zaslechl. A pravda je taková, že na ně Vám kniha o Rudolfu Desenském psaná samotným Rudolfem Desenským odpověď nedá. I přesto však stojí za to si ji přečíst, protože Vám nabídne pohled na Vašeho psa z trochu jiného úhlu, dozvíte se něco, co Vám na cvičáku neřeknou. Ať je pravda jaká chce, fakt je ten, že Rudolf Desenský svým psům rozumí a že díky jeho zásahu nebyla utracena řada psů, kteří někoho pokousali, za což mu patří dík. Jestli jsou ovšem jeho zkušenosti přenosné je více než sporné.

19.01.2009
Radana Maslowská