100 %

Slavík, Petr; Šilha, Václav - Divoká planeta

Petr Slavík a Václav Šilha, dva muži, které spojil společný zájem - fotografování zvířat ve volné přírodě a jejichž výsledky mnohaleté práce si nyní můžeme prohlédnout v publikaci Divoká planeta, kterou vydalo nakladatelství Fragment.

Divoká planeta voní dálkami, a když v ní člověk zalistuje, snadno nabude dojmu, že není krásnějšího a romantičtějšího povolání, než se stát fotografem divokých zvířat a skrz hledáček objektivu objevovat svět. Že opak je občas pravdou a že i tato práce dokáže být někdy úmorná, se dočteme v povídání, které si pro nás autoři připravili. Za každou fotografií je schovaný příběh; někdy je to příběh o tom jak fotograf čeká hodiny na břehu řeky Mara, aby zachytil přechod stáda pakoňů - pakoně se houfují na břehu a do řeky plné krokodýlů se jim nechce, a když už to vypadá, že se stádo pohne, přijede auto plné turistů, zvířata se splaší, rozutečou a několik hodin čekání přichází vniveč. Jindy je to příběh o tom, jak se fotograf, navzdory mrazu a dešti, toulá Bělověžským národním parkem a doufá, že se mu podaří narazit na zubra.

Dočteme se také, že kromě nepřízně počasí, rušivých elementů, které fotografované objekty vyplaší, a špatných světelných podmínek komplikují práci fotografa zvířata samotná - někdy je jich příliš, jindy se neobjeví ani jedno, někdy jsou příliš daleko, jindy příliš blízko... málokdy jsou podmínky ideální a fotograf má většinou pocit, že to mohl nafotit lépe, kdyby... a právě toto "kdyby" je výzvou, která ho žene na další a další cesty, na kterých by mohl ulovit lepší záběr.

Oba autoři se nám krátce představí na začátku knihy. Dozvíme se, jak a kdy se dostali k fotografování, co je na práci v terénu tolik láká a jakou jinou činností se zabývají. Petr Slavík spolupracuje se Zoo Ústí nad Labem, je autorem knihy Divoká srdce a pravidelně pořádá aukce, jejichž výtěžek je věnován na chov vzácných a ohrožených druhů. Václav Šilha publikuje v řadě cestopisných a fotografických magazínů, pořádá různé přednášky a fotografické presentace a organizuje fotografická safari v Keni, Botswaně a na Aljašce, kde si fotografové - amatéři mohou vyzkoušet na vlastní kůži, co tato práce obnáší.

Fotografie jsou rozdělené do tří částí - Lovci a kořistTlupa, stádo, smečka a Křídla. Tímto netradičním rozdělením kapitol se autorům podařilo zajistit, že se do knihy dá zařadit prakticky jakýkoliv obrázek divoké zvěře. Na fotografiích najdeme zachycena malá osobní dramata, ale i klidná lenivá odpoledne, přechod stáda pakoňů přes řeku Mara plnou krokodýlů, ale i spokojená lvíčata spící po dobrém obědě, zoufalou snahu plameňáka uniknout smrtícímu zobáku čápa Marabu, či páření Thomsonových gazel, ...

Na konci knihy v rejstříku najdeme ještě krátké shrnutí všech fotografií- obrázek, jméno zvířete, jméno fotografa a krátký popisek situace.

Divoká planeta je skutečně publikací, která stojí za pozornost. Má pevnou vazbu, kvalitní papír a na přebalu trochu tajuplnou fotku slona afrického za soumraku, který je takovou malou ochutnávkou toho, co čeká uvnitř. Pokud byste potřebovali trochu větší ochutnávku, která by Vás přiměla si Divokou planetou pořídit, podívejte se na webové stránky autorů - www.petrslavik.cz a www.photosilha.cz.

17.09.2009
Radana Maslowská