80 %

Šmíd, Zdeněk - Lužnice

Zatímco v televizi nedávno skončila adaptace Šmídova zásadního díla Proč bychom se netopili, pulty knihkupectví již přes rok okupuje další jeho kniha, která jistým způsobem na prve zmíněnou navazuje, literárně pojaté putování po Lužnici. Chcete-li průvodce, cestopis, rozsáhlá reportáž nebo historická studie, každopádně zajímavé a příjemné čtení i pro nevodáky.

Zdeněk Šmíd i touto knihou předvedl svůj nevšední dar zaujmout vypracováním. Kniha se čte báječně. Tok řeky slouží jako volný průvodce po vypravování od pramenů k soutoku s Vltavou a čtenář jako vody v řece přeskakuje od popisu k příběhu a od rozboru k historce. Na horním toku česko-německé soužití na dolním husiti, na celém hrady, mlýny, rybníky, skály, vesnice i samoty. Kde chybí příklad z velké historie, tam nalezneme historku okresního formátu nebo alespoň legendu. Nechybí zmínky o slavných, ať už to byli panovníci, šlechtici nebo třeba spisovatelé.

Šmíd řeku rozdělil na tři části rozdělené dvěma městy: nad Weitrou / Vitorazí je to řeka-dítě, pod ní až do Tábora řeka-dívka a pod ním je to "dospělá ženská". To si může čtenář přečíst už na záložkách přebalu, ale po předchozím odstavci to snad bude dostatečnou připomínkou celkového plánu knihy, důkazem, že se nejedná o pustou kopu "víte, že" a profláklých historek ze sobotních příloh novin. Poněkud jemnější dělení představují města, jimž jsou věnovány jednotlivé kapitoly. Opravdu rozsáhle je pojata Třeboň i již zmiňovaný Tábor, méně rozsáhle pak Soběslav, Planá nad Lužnicí, Sezimovo ústí a Bechyně. Svou kapitolu mají i vybrané osobnosti nebo rybníky. Šmíd však stále neztrácí ze zřetele řeku, ačkoliv si třeba odskočí za Emmou Destinovou.

Řeka je také ta jediná, která má v jeho knize nárok na patos. K historii a jejím velikánům je autor méně pokorný. Užívejme si dobu, v níž není potřeba zatínat pěsti při vzpomínkách na národní hrdiny. Výše zmíněné totiž neznamená, že Šmíd historii devalvuje, naopak, husitské hnutí je těch několika desítkách stran vykresleno překvapivě plasticky a historicky přesně. A nejsou to jen husité, ale i Rožmberkové a Československá republika, je překvapivé, co všechno se mu do knihy vešlo. Nakonec třeba autor vzdělá více lidí, než Velké dějiny zemí Koruny české, kdo ví? I když osobně musím doznat, že Šmídův přístup k česko-německým vztahům v duchu tolik oblíbeného: "Co jsme si, to jsme si, však oni se lidi dohodnou," mi příliš nevoní a právě velké dějiny ukazují mnoho příkladů, kdy nerozhodnutí byli rozhodnuti rozhodnutými.

Kniha je hojně proložena černobílými snímky v textu, novými, starými i reprodukcemi. Mimo nich jsou do ní vloženy dvě barevné obrazové přílohy. To spolu s krátkými kapitolami umožňuje opravdu všestrannou práci s knihou. Dá se číst systematicky i napřeskáčku, obojí je příjemné a bezesporu naladí k letnímu putování.

Vydala Paseka v roce 2008.