80 %

Sobková, Helena - Tajemství Barunky Panklové / Portrét Boženy Němcové

Vlastenecké třeštění o významu Babičky Boženy Němcové jsem si vystřílel už posledně, a proto mi nezbývá než začít tento text střídměji: již před rokem jsme se seznámili s "Novými úvahami o narození a původu Boženy Němcové" ve vypilované práci Heleny Sobkové o Kateřině Zaháňské, takto Paní kněžně z Babičky. Nyní se vraťme v čase k předchůdcům této knihy, kde idea Dorothey de Périgord a Karla Clam-Martinice, jakožto biologických rodičů Boženy Němcové spatřila světlo světa.

Základ prvé části byl poprvé předložen odborné veřejnosti v Památníku národního písemnictví v roce 1982 jako badatelská zpráva. Vzdor tomu, že kniha tento formát dodnes nese, je text překvapivě čtivý a neváhám napsat dobrodružný. Sobková kupí drobná, oficiální obraz narušující, zjištění, aby nakonec přišla s hypotézou. Jedná se přitom o práci titěrnou, archivní, znesnadněnou hlodáním zubu času - chybějící dokumenty, entropií - nepořádnost úředníků, ba i záměrem - podhodit dítě bylo v 19. století nesnadné, ne však nemožné. Jeden se až nestačí divit, jak se úřední dokument mění od opisu k opisu, jak rodiče bryskně posunují datum narození svého dítěte o plus-mínus čtyři roky a podobně.

Kupříkladu až v roce 1973 se prokázalo, že "matkou" Barunky Panklové nebyla čtrnáctiletá Johana Barbora Terezie, ale více než dvaadvacetiletá Marie Magdalena Terezie. Sobková zde poprvé ukazuje, že mělo jistý důvod, že si paní kněžna brala na zámek jen nejstarší dítě Panklových, ale žádné mladší. Ukazuje ovšem, i proč se Barunka v její přízni neohřála tolik jako jiné schovanky (dcery jí bližších sester, než byla mnohem mladší Dorothea).

Čtenářům knihy Kateřina Zaháňská bude asi mnohé připadat jako opakování, ale zde se poprvé objevily základní prvky tohoto příběhu a z důvodů podepření této práce Sobková studovala její život, což vydalo na celou knihu.

Rozsáhlou část tak tvoří polemiky s ostatními autory, Sobková se neváhá dovolávat svého prvenství. Po předložení práce v roce 1982 (vznikala od 1978) začala spolupracovat s A. Irmannem, jemuž v roce 1984 prozradila svá zjištění. Ten o tématu "Němcová" pohovořil s Otou Filipem, který připravil reportáž pro německé rádio a Svobodnou Evropu, odkud se o Irmannovi dověděl Ivanov. Je nasnadě, že k reportáži na "štvavém vysílači" se autorka ještě nějakou dobu nechtěla znát. Polemika je však mnohem delší a zahrnuje podstatně více osob, z nichž Ivanov je "jen" nejznámější.

Premisa druhé práce v tomto svazku je jednoduchá: Abychom získali co možná nejpřesnější představu o Boženě Němcové, zastavíme se u všech dochovaných obrazů, všech daguerrotypií či fotografií známých jako její portréty. Autorka prošla korespondenci Němcové a jejích přátel, z níž vyčetla, jak se Němcová cítila v době portrétování a jaký měla na výsledky názor.

Mimo detailů z korespondence tak kniha představuje moderně psaný životopis založený na artefaktech. Také jako dospělá se Němcová vyznačovala tím, že svobodně konala to, co dělat chtěla. Nepřinutila se dělat to, co doporučovali druzí, ani v tom případě, když se snažili svými radami o zlepšení její neutěšené hmotné situace. Výsledkem je opět dobré čtení, které je snesitelné jak pro čtenáře literatury faktu, tak pro čtenáře prózy (on je to občas pekelný bulvár, vášeň Němcové pro mladší potenciální génie byla tristní).

Velkou část "Portrétu" tvoří sledování osudů verzí obrazu J.V. Hellicha. Sobková prostudovala korespondenci Bohuslavy Rajské provdané za Čelakovského a žijící s ním ve Vratislavi, kteří byli objednateli obrazu se světlým pozadím. Originál, ten s tmavým pozadím, je ve vlastnictví Pražského hradu - byl namalován roku 1845 pro Mudr. Staňka.

Co by čtenář neměl nechat bez povšimnutí je, jak špatně Němcová vypadá v roce 1860, Sobková píše: vidíme nemocnou strhanou ženu. Ovšem neradostný je už snímek z roku 1845. Připomínám, že narození Němcové stanovuje Sobková na únor 1816! Osud se s velkou spisovatelkou nemazlil. Pečliví čtenáři, kteří nevynechávají poznámky, naleznou v jedné z nich životní osudy spisovatelčiných potomků. Kupříkladu nejmladší syn Jaroslav napsal rusky pojednání Průmyslové ovocnářství v Severní Americe.

Vydala Paseka v roce 2008.