80 %

Sosan, Tesa - Zrcadlo zenu

Intelektuální porozumění Buddhovu učení velmi škodí, napsal Mistr Sosan, vlastním jménem Čchongho Hjudžong (1520-1604), protože, jak praví Ákášagarbha sútra:

Psaná slova jsou dílem ďábla.

Jména a tvary jsou dílem ďábla.

Dokonce i slova Buddhy jsou dílem ďábla.

Jak patrno z předchozího odstavce, knihou Mistra Sosana se českému čtenáři dostává do rukou opravdu zajímavý kousek zenové literatury, dávající podnět nejen k přemýšlení (jak už víme beztoho škodlivému), ale i náhledu na reálie středověké Korey. Mistr Sosan, sirotek, který v 15 propadl u konfuciánských zkoušek a ve 36 letech byl jmenován do čela tehdejších dvou mnišských řádů - zenového řádu Son a řádu Kjo studujících sútry - se stal 63. zenový patriarchou po Mahákašjapovi. Ve svých dílech ukazoval hlavně na souvislosti a shody mezi učeními buddhismu, taoismu a konfucianismu. Sosan byl praktik kladoucí velký důraz na soulad mezi studiem súter a meditační praxí. Znalce čínské zenové literatury překvapí, že byl zastáncem recitování jména buddhy Amitábhy, které bylo podstatou učení sekty Čisté země. Uznání Činulovy teorie náhlého probuzení a postupného zdokonalování mysli vyneslo Zrcadlu zenu ve 20. století dokonce obvinění ze zenové neortodoxnosti.

O historických souvislostech si lze přečíst v předmluvě Ivany Gruberové, překladatelky a tvůrkyně poznámek. Vlastní smysl tohoto díla, z pera autora, lze nalézt v předmluvě Mistra Sosana. Zdá se, že Korea 16. století měla v aplikaci zenu stejné problémy jako Evropa s aplikací křesťanství, zatímco lid upadal do formální zbožnosti pouťového okultismu a pověr, komplikovaná učení vyžadující dlouhou přípravu a odříkání se stávala oblíbenou hračkou salónních playboyů a podomních prodavačů zázraků.

Mistři, kteří mají nemocná ústa a jazyky, považují za zen překrucování slov a křivení řeči, křičí "ho" a divoce pokřikují. Sosan byl tak vlastně zenovým mistrem, který odsuzoval zázračná prozření výkřikem, úderem i teatrální výstředníky, čili všechno to, o čem si obyčejně myslíme, že k zenu neodmyslitelně patří. Doporučuje poslech súter, ale připomíná, že samotné sbírání svatých textů a svatých předmětů k osvícení nevede. Mnohem příkřejší odsouzení se v jeho práci dostává bohatnoucím mnichům nedodržujícím pravidla a zřejmě též samozvaným mnichům, kteří ve vyholení hlavy viděli jednoduchou cestu k životu zdarma. Dnes, v období úpadku Buddhova učení, stáda ovcí v tygřích kůžích se vůbec nestydí za své prospěchářské chování. Potají se spolčují, aby získala moc.

Kromě tepání nešvarů systému Sosan pochopitelně hovoří též o niterné stránce zenu. Obvykle počítáme, plánujeme to i ono, zmítáme se na vlnách života a smrti, bloumáme mezi obavami a strachem - všechny tyto duševní stavy jsou pouhým lpěním na vědomí. Dnešní lidé si neuvědomují, že je to nemoc, a klidně si onemocní.

Formálně je kniha uspořádána systémem známým z matematiky: Definice - věta - důkaz, konkrétně, jak je patrno z ukázky: Citát - komentář - vysvětlení. Jedná se výbor z různých buddhistických súter, jejichž studium považoval Sosan pro naprostou většinu meditujících za naprosto nezbytné, avšak jejich počet za příliš velký a hrozící svedením studujícího na cestu salónního intelektuálství. Neboť, kdo studuje slova, ví jak by se měl problém řešet, ale dostane-li se do problému, opět upadne do zmatku. A lpění na slovech může být nebezpečné.

Kniha Mistra Sosana je sice tenká, ale vydrží na dlouho a onoho intelektuální porozumění při její četbě bude rozhodně potřeba. Mimo již uvedené předmluvy je kniha doplněna vysvětlivkami a fotografiemi z jeskynní poustevny Sokkuram poblíž Kjongdzu, která byla v roce 1995 zahrnuta do seznamu památek UNESCO.

Vydala DharmaGaia v roce 2007.