90 %

Strugackij, Arkadij; Strugackij, Boris - Stalker

V množství sci-fi především americké produkce se díky nakl. Triton a Laser-books objevují v reedici i klasická díla ruské science fiction bratří Strugackých. Jedním z nich je i román STALKER, který už v době socialistické vyšel pod původním názvem "Piknik u cesty".

Patřil jsem taky k lidem, kteří se k science fiction dostali až po roce1989, kdy se na pultech knihkupectví začaly objevovat americké sci-fi hity v lákavých barevných obálkách. A stejně jako mnoho dalších čtenářů jsem najednou neměl ani zájem, ani důvěru k něčemu, co bylo vytvořeno za socialismu. A tak i když mi přátelé doporučovali romány bratří Strugackých, stejně jsem se na žádný ani nepodíval. Až teď, po letech, kdy už jsem byl blýskavými americkými obálkami přesycen, jsem se dostal k jejich dílu, a byl jsem šokován (kladně). Toto dílo napsali socialističtí autoři a soudruzi to povolili vydat?

Kniha se odehrává někde na Západě, v oblasti města Harmond, kterou navštívila mimozemská civilizace. Místo, kde po sobě zanechaly stopy, se teď nazývá Pásmo. Jde o velký pás území, které na první pohled vypadá jako normální země, ale kromě artefaktů z návštěvy obsahuje i jiné fyzikální anomálie, které jsou něco jako smrtící pasti. Celé Pásmo je přísně uzavřená oblast, hlídána armádou, a jediné povolení pro vstup mají zaměstnanci Mezinárodního ústavu mimozemských civilizací. A pak tu jsou ještě stalkeři, lidé, kteří chodí do této vražedné oblasti tajně v noci, a sbírají různé artefakty, aby je následně za velké peníze prodali překupníkům. Jedná se o věci, o jejichž smyslu a účinku se málo ví, a vždy je to tedy jako los do loterie. Stalkerem je hlavní hrdina knihy - Roderick Shoehardt, legenda mezi stalkery. Celý příběh se odehrává ve třech časových obdobích, podle věku Roda. Tedy ve věku 21 let, pak 28 let a nakonec 31 let. Dozvídáme se nejen životní osudy Roda v jednotlivých letech, ovlivněné jeho hazardním pobytem v Pásmu, ale hlavně jak se měnilo poznání odborníků o Pásmu, a vlastně chování celé společnosti. Přes všechno počáteční překvapení a bázeň nakonec v lidech převážilo jejich "lidství" a udělal si z Pásma hlavně výnosný obchod. I přes nezanedbatelný dobrodružný námět, autorům myslím zde šlo především o načrtnutí možné vize chování lidstva při skutečném kontaktu s mimozemskou civilizací. Paradoxně o ni samotnou tu až tak nejde, nic o nich autoři neprozradili, žádné důvody, ani jejich vzhled a či jejich technologie. Jediným zástupcem, který se o jejich návštěvu skutečně zajímá, je pragmatický vědec prof. Valentin Pillman. Ten všechny fantastické představy považuje za nepodložené a smyšlené, a až s jistým sarkasmem poukazuje na svoji myšlenku, že mimozemšťané možná kolem jen prolétali, a na naší planetě Zemi si udělali krátký "piknik u cesty".

Román "Stalker" (Piknik u cesty) patří k vrcholným dílům této ruské dvojce. Není se čemu divit. Kniha v sobě skloubila jak napínavý děj, tak především zajímavou myšlenku, dotvořenou nápaditě charakterizovanými postavami.

Kniha "Piknik u cesty" (orig. Piknik na obočině) vyšla v roce 1972, a prvního českého překladu od Marie Uhlířové se dočkala už v roce 1974. Druhé vydání z roku 1985 se stále nazývá jako "Piknik u cesty" a teprve tří vydání v nakl. Triton a Laser z roku 2002 vychází jako "Stalker". Tento název se ve světě ujal po zfilmování knihy významným ruským režisérem A. Tarkovskym v roce 1979. V současnosti už podle myšlenky knihy vznikla i počítačová hra S.T.A.L.K.E.R.

12.01.2006