100 %

Švandrlík, Miloslav - Doktor od Jezera hrochů

Nemohu si nevzpomenout na humornou knížku, kterou jsem četla kdysi před lety. Švandrlíkův osobitý humor a opravdu originální ilustrace Jiřího Wintera - Neprakty zůstaly v mém povědomí. Možná blízkost v profesi, nemožnost cestovat nebo jedinečný humor byly asi příčinou mého tehdejšího zájmu o knihu. Ale ani dnes, po letech, můj zájem o knihu neopadl. Nostalgicky vzpomínám na tehdejší čtenářský zážitek nad knihou Doktor od Jezera hrochů... Miloslav Švandrlík se narodil v roce 1932. Proslavil se hlavně románem Černí baroni, jehož obliba mezi čtenáři bez rozdílu věku i vzdělání dodnes neklesla a Miloslav Švandrlík se díky této knize řadí mezi českou humoristickou klasiku.

Hlavní postavou v knížce Doktor od Jezera hrochů je mladý internista, doktor Čeněk Dobešek. Je to dobrý doktor, takový hodný moula, jenž je obětavý, pracovitý, ale stále ne bohatý... Doktor Dobešek, i když je smolař bázlivec a pesimista, podlehne nátlaku ze strany své ambiciózní, ale jinak líné a rozmazlené, ženy Zuzany a tvrdé bojovné tchyně Košvarcové a přijme lukrativní práci v daleké cizině: v černé Africe! Zjišťuje si informace, dává se očkovat a je smířen s osudem. Má z toho všeho děsivé noční můry! Posléze se zcela zoufalý náhle "zasekne", když zjistí, že bude muset cestovat letadlem...

Švandrlíkův příběh se odehrává v době nedávno minulé, za socializmu. Autor humorně a trefně popisuje život lidí a poměry v tehdejším Československu. Doktorova žena Zuzana a tchyně Košvarcová jsou typickými představitelkami oné společnosti. Jejich vypočítavost a touha po penězích, drahých předmětech, po autě, po lepším bydlení, aby se jejich rodina "ukázala", vlastně donutí hodného muže "pod pantoflem", aby něco závratného, ale jinak zcela nemyslitelného, učinil!

Knížka Doktor od Jezera hrochů je humorná, čtenář se v průběhu četby velmi často rozesměje. Osud mladého doktora Dobeška je vlastně tragikomický. Vážné a nenadálé situace řeší Čeněk Dobešek po svém. V černé Africe na něj opravdu číhá obávané nebezpečí! Konec románu je však překvapivý a při vší té smůle doktora možná čeká i happy end?

Doktor od Jezera hrochů vyšel i jako audio kniha:

Pro roli smolařského a svérázného lékaře, který se zaplétá do nečekaných dobrodružství v Africe, ale i do sítě ženských intrik, nebylo lepší volby a Bohumil Klepl vdechnul nejen hlavnímu hrdinovi, ale i dalším mužským či ženským postavám originální hlasovou podobu.

Kniha má před sebou také zářnou budoucnost v podobě zfilmování. Velmi se těším, ale přece jen, kniha je kniha.

Doktor od Jezera hrochů je román typicky mužský. Publikaci vřele doporučuji, doktor a jeho trampoty se ženami přilákají však nejen muže, ale i ženy. Nad touto knihou se každý čtenář upřímně pobaví.

Vydalo nakladatelství XYZ, 2008.