90 %

Swanston, Alexander; Swanston, Malcolm - Historický atlas II. světové války

Období druhé světové války patří mezi čtenáři k oblíbeným tématům a na knižním trhu se tak udají i luxusní publikace typu tohoto Historického atlasu II. světové války Alexandra a Malcolma Swastonových. Sto sedmdesáti mapami se kniha chlubí už na obalu a uvnitř velkoformátové knihy naleznete 400 stran od situace v Evropě 11. listopadu 1918 po válečné ztráty a vznik Spojených národů 24. října 1945. Kvalitní křídový papír - mimochodem, tištěno v Singapuru - dává tušit, že se jedná o těžkou váhu.

Vzdor tomu, že jsem strávil neplodné odpoledne před internetovým vyhledávačem, nepodařilo se mi dohledat žádný podstatný odkaz ani k autorům knihy, ani k vydavateli anglického originálu. Jediným známým prvkem tak zůstává překladatel do češtiny, Viktor Faktor, neboť na internetu lze dohledat chybu, že tuto publikaci vydalo Naše vojsko. Tajemné ticho kolem vydavatele a autorů zpravidla značí, že se bude jednat o kompilát nevalné hodnoty, pokud ne rovnou alternativní (ve významu neonacistický) výklad druhé světové války. Zde však stojíme před vskutku grandiózním a detailním dílem, které snad nemile překvapí jen zarputilým užíváním termínu "Sovětské Rusko" pro Sovětský svaz.

Atlas opisuje věrně (slovem i mapou) útok britských torpédových letounů Swordfish na italskou námořní základnu v Tarentu i bitvu u mysu Matapan. Pravda, úplně bez chybičky to není, Tarento je uváděno v italském originále jako Taranto, zatímco jiná města se převádějí do češtiny. Mers-el-Kébir je zkomolen na Mes-el-Kabir (kniha Jeana-Jacquese Antiera se jmenovala Drama v Mers-el-Kebíru, což bych považoval za správný přepis). Celkově je však množství překlepů a nekonzistencí mezi mapou a doprovodným textem velice, až překvapivě malé. Je patrné, že překládání map byla věnována velká péče.

Snad se to někomu povede, ale já jsem nenalezl žádnou závažnou faktickou chybu. Naopak jsem byl překvapen, že kniha uvádí snímek tanku Panzerkampfwagen s poznámkou, že se jedná o tank původně vyráběný pro československou armádu, což je informace, kterou je sice možno najít ve Velkých dějinách zemí Koruny České XV.a a na difrologických webech, ale zpravidla ne v encyklopedických přehledech. Znalcům bude možná vadit, že není uveden typ. Pro ty, co neklikají na odkazy: Je to PzKpfw 38(t) neboli Praga LT vz. 38.

Kromě tradičních velkých témat východní fronty, bojů s Afrikakorpsem a vylodění v Normandii se kniha věnuje i partyzánským bojům jak ve východní, tak v západní Evropě. Uvedeny jsou mapy dokumentující potopené obchodní lodi Spojenců, ale i Japonské obchodní lodi potopení Spojenci. Vlastní mapu má osvobození Etiopie, tažení na Blízkém východě (proti vichistické správě Sýrie a pronacistickému povstání na území dnešního Iráku) i boje v Barmě.

Shrnu-li výše uvedené, musím konstatovat, že kniha Swansonových je překvapivě kvalitní a komplexní přehled druhé světové války obsahující mnoho detailů, avšak ne detaily zahlcený. Kniha, kterou oceníte, ať už patříte k tradičním odběratelům knih s válečnou tématikou nebo chcete jen přehledovou publikaci o tomto zásadním a přelomovém období našich dějin. Podstatnou informaci v ní lze pomocí rejstříku najít nebo ověřit a mapy dávají celkový přehled o válečné situaci. Pouhým listováním čtenář získá přehled odpovídající stovkám stran poctivě přečteného textu

Vydal Columbus v roce 2008.