80 %

Szalai, Ladislav - Soumrak robotů

Naposledy jsme se mohli setkat s tvorbou Ladislava Szalaie (narozen v roce 1951 v Bratislavě) před dvěma lety v celkem útlé knížce "Kosmické grotesky" z nakladatelství Adonai. Tentokrát nám nakl. Baronet přináší podstatně rozsáhlejší sbírku povídek pod názvem "Soumrak robotů". Kniha obsahuje více než tři desítky příběhů této stálice na nebi české ...

Naposledy jsme se mohli setkat s tvorbou Ladislava Szalaie (narozen v roce 1951 v Bratislavě) před dvěma lety v celkem útlé knížce "Kosmické grotesky" z nakladatelství Adonai. Tentokrát nám nakl. Baronet přináší podstatně rozsáhlejší sbírku povídek pod názvem "Soumrak robotů". Kniha obsahuje více než tři desítky příběhů této stálice na nebi české science fiction. Je to jeden z mála autorů, u kterého můžu s klidem říct, že nezapomněl umění psát povídky, že to opravdu zvládá. Jak napsal slavný Stephen King v předmluvě své knihy "Všechno je definitivní", napsat dobře povídku je dnes vymírající umění. To ze dvou důvodů: spisovatelé už dnes neumí napsat příběh s dobrou pointou na pár stránek (každý hned aspoň román na 300-500 stran), a za druhé povídky nejsou výdělečný literární žánr. Jestli L. Szalai na povídkách zbohatl, to velmi pochybuji, ale napsat je umí na jedničku.

Stejně jako v "Kosmických groteskách" , i v této sbírce jsou hrdiny převážně roboti. Ale jsou tam i jiné náměty z blízké, či vzdálené budoucnosti. Szalaiovi roboti jsou velmi lidští, nejsou to roboti typu Terminator. Je to, jakoby vzal něco od robotů Isaaka Asimova, něco z cyklu "Město" fenomenálního C. Simaka, a vytvořil si svůj svět robotů. Originální a logický jako u velmistra Asimova, a poetický s pozitivní vírou v budoucnost jako ve světě Clifforda Simaka. K nejzajímavějším robotickým příběhům patří např. "Ráj na Zemi" , kde si roboti vytvořili svůj venkovský poklidný svět, plný práce venku a večerního posedávání v útulné hospůdce. Jen tyranie a hloupost vládnoucího robota ze vzdáleného města s represivními Údernými komandy jim tuto idylu sem tam pokazí, ale s tím se umí po svém vypořádat. Titulní povídku "Soumrak robotů" můžeme téměř jednoznačně zařadit jako příběh ze Simakova cyklu "Město". Poslední člověk na Zemi, kterou jiní opustili, je milován jejími posledními obyvateli - roboty.

Jak jsem napsal, v této knize nejsou jen povídky o robotech. Třeba povídka "Špatný vtip", příběh o mezigalaktické poště, která vyústí v jednom parku, a náhodný chodec, který to pochopí jako kanadský vtípek, nás svým činem připraví o členství ve velké vesmírné rodině, nebo povídka "Mrtvý víkend" o stejných problémech , jaké máme i dnes s dopravou, ale v meziplanetárním měřítku. Mezi klasické Szalaiovy povídky, ne-robotické, patří i úvodní příběh "Tráva a beránek" o hledání klidu pomocí technologie převtělování.

Szalaiovy příběhy dokážou zaujmout, mají dobře postavenou pointu, a hlavně umí pobavit. Svérázný, nenásilný humor, nad kterým jsem se dokázal od srdce zasmát, najdete ve většině povídek. Teď si najednou nemůžu vzpomenout, jestli v knize je vůbec nějaká vyloženě špatná povídka, což je nešvar právě takových sbírek.

11.10.2004