60 %

Thirlwell, Adam - Politika

Tuto knihu jsem očekával s velkým napětím. Byl jsem zvědavý, kam může literaturu posunout další britský debut. A jestli ji vůbec chce někam posunout. Debutanti jsou od toho, aby ukazovali cestičky, kudy literatura ještě nešla a kudy by jít mohla. Po přečtení pevně doufám, že se Adam Thirlwell zařadí mezi pionýry slepých uliček a my zvoláme: Tudy ne, přátelé!

Ale postupně. V kostce příběh. Moše a Nana se do sebe zamilují. Jejich láska je sice dostatečně intenzivní, ale něco jim schází. Přiberou tedy "do party" třetí osobu - Aňdžalu. Zdá se, že je vše v pořádku, že jim toto uspořádání vyhovuje. Ale, jak říká autor, milenecká trojka není nikdy trojkou, ale de facto dvojkou s jedním člověkem navíc. Vztah se tak dostane k mrtvému bodu.
Ano, to je celý příběh. To však neznamená, že Thirlwell vaří z vody. Na takovémto případu se dá vystavit slušný děj a slušná kniha. A myslím, že v tomto případě se to mohlo lehce povést. Ale než budu pokračovat, je potřeba se vypořádat s některými důležitými věcmi: Tato kniha není o politice v obvyklém slova smyslu. Tato kniha není o sexu. Růžová plyšová pouta nejsou vhodná erotická pomůcka. Toto tedy vezmeme na vědomí a můžeme pokračovat. První, co mi při čtení vyrazilo, dech byla všudypřítomná existence sexu. Ale to by samo o sobě nebylo tak hrozné. Kniha je přeplněná neuvěřitelnými, bizarními, perverzními a mnohdy dost odporně nechutnými sexuálními praktikami. Věřím, že takto naskládaná slova za sebou vás dosti překvapila, ale věřte, že to je ještě horší... Ačkoliv kniha není o sexu, sex se knihou line jako červená nit. Ale kdo by čekal příjemné podvečerní vzrušení, bude zklamán,protože jeho pozornost bude vypravěčem odvedena jinam, ale vypravěči se budu věnovat později a podrobněji. Některé sexuální scény jsou popisovány opravdu dopodrobna, se všemi detaily. Myslím, že už jen toto může případného čtenáře odradit. Pátral jsem po důvodu, proč autor zvolil takovýto přístup. Chtěl šokovat? V dnešní době? Chtěl si proti sobě poštvat kritiku a upoutat tak na sebe? Napadl mě ještě jeden důvod: Thirlwell ve svém románu ukazuje sexuální a partnerský život v celé své nahotě. Popisuje reálný život bez okras, tak jak je. Jenže - i proti tomu lze namítnout: je potřeba používat situace a slova v knize použité? Copak chce Thrilwell bořit tabu, která byla dávno zbořena? Chce se vlamovat do dveří, která byla před ním již několikrát otevřena? A ono se nejedná pouze o sex, ostatně největší nechutnost v knize (alespoň podle mě) nemá se sexem nic společného. Snad to měl být záměr zbavit knihu růžové vaty, jenže ona je teď zabalena do něčeho možná ještě horšího.
Ale pozor. Ono to s touto knihou není tak jednoduché. Není možné ji odsoudit, alespoň ne nijak radikálně. Tak jako je komplikovaný vztah Mošeho, Nany a Aňdžali, je proměnlivá i tato kniha. Thirlwell totiž do příběhu vkládá různé odbočky, kterými na jedné straně ruší příběh, na straně druhé ho však vhodně doplňují. Řada recenzentů přede mnou vzpomínala stať o osobní hygieně čínského vůdce Mao Ce Tunga, mě spíše zaujala douška o dopisu disidenta Václava Havla Alexandru Dubčekovi. Mimochodem - v recenzi na originál Politiky jsem se dozvěděl, že autor původně Dubčeka chybně uvedl jako československého prezidenta. Česká překladatelka (Petra Kůsová) byla k němu milosrdná a chybu napravila. Tyto postřehy zdánlivě nemají s dějem nic společného, ale když se do nich začtete pozorně zjistíte, že k ději patří... Tyto postřehy jsou prvním pozitivním, co na knize vidím. Další je přímá řeč postav. Pokud si to vyžaduje situace, Thirlwell jim do úst vkládá (a český překlad drží tempo) slovo přesně tak, jak by v té chvíli byla vyřčena. A opět - nepřikrášleně, nepřibarveně, realisticky. Musím říct, že toto mě velmi mile překvapilo a dost jsem si to užíval. Třetí věc, která je ozdobou knihy je její vypravěč. Podle jiných recenzentů se Thirlwell inspiroval Kunderou (o kterém v knize také padne řeč). To si opravdu netroufnu posoudit, ale jedno je jisté - vypravěč je základním pilířem knihy. Je to cosi, co určuje vývoj příběhu. Je to vypravěč, který očividně příběh tvoří, má blízko ke všem zúčastněným, ale má i svou osobnost. Vkládá své historky, komentuje dění, říká nám, co si máme o které postavě myslet a jak se děj nejspíše bude vyvíjet, v jaké jeho fázi jsme. Někomu může připadat nesnesitelně vlezlý, ale já ho bral jako průvodce na poznávacím výletě. Vysvětluje, čeho jsme svědky a že je co vysvětlovat. Ale zároveň odvádí naší pozornost. Když se máme těšit z nějaké třeba výjimečně normální erotické scény, zavede řeč na Adolfa Hitlera, například.
S touto knihou to opravdu není jednoduché. Bude se vám zároveň líbit a zároveň ji budete nesnášet pro svou otevřenost a skandálnost. Je na každém, jaké pocity nakonec převáží. Kniha se dá považovat za studii lidského soužití. Thirlwellovy se povedlo několik výtečných sociálních postřehů. To ale podle mě nemůže vyvážit tolik odporností, přes které se musíme ke kvalitním a zajímavým místům knihy prodírat.

16.06.2005