60 %

Toole, John Kennedy - Spolčení hlupců

Číst tuto knihu chce velkou dávku trpělivosti. Je náročná, protože čtenář je doslova na každé stránce konfrontován se životem, jaký by si hrozně nepřál prožít, ale přitom tuší, že je to tak snadné. Hlavní postava Spolčení hlupců, Ignácius, je asi jedna z mála postav v literárním světě, se kterou se nikdo nechce ztotožnit, tedy lépe řečeno, nerad by se s ní ztotožnil.

Přečíst tuhle knížku jsem měl za povinnost. Přátelé mi několikrát opakovali, že "tohle si prostě přečíst musím". A dlouho jsem odolával, protože jsem tušil, že to nebude jen tak. Navíc, jim připadala ohromně vtipná, a když jsem byl ve společnosti, kde jsem jako jediný tuhle knížku neznal, cítil jsem se velice trapně. Všichni si vyměňovali repliky a častovali se tím, která postava a scéna jim připadá nejlepší, a já tam tak seděl a trapně zíral do neznáma.

Ale jednoho říjnového dne, myslím, že ten den byl krásný a slunečný, jsem sedl na balkon a začal se vnořovat do zvláštního světa. Prostředí knihy je samo o sobě dosti depresivní - americké maloměsto někdy po skončení druhé světové války, v době mccarthismu. Kdo by čekal protiválečný pamflet, nedočkal by se. Kniha je spíše kritikou této doby, se vším co k ní patří. Hrdina knihy, ačkoliv slovo "hrdina" v jeho případě používám s krajním odporem, je zhruba třicetiletý mládenec, který žije sám se svou matkou a se svou obsesí. Válí se ve své posteli a sepisuje spisky pro příští generace. Svět je podle něj zkažený a jen lidé jako je on jej mohou spasit. Nepracuje, protože práce je pod jeho úroveň. Jednoho dne však dojde k nepříjemné události, která má za následek, že milý Ignácius si musí jít shánět práci.

Jeho vztah k práci, stejně jako ke společnosti, k autoritám i například k matce je velice problematický. Ignácius se považuje za střed světa. Je intelektuálně o několik stupňů výš než lidi, se kterými je nucen jednat. V kanceláři továrny na kalhoty, kam nastoupí, způsobí rozruch již první den. Kancelář je již tak sama o sobě depresivní místo a Ignácův příchod tuto pochmurnost jenom prohloubí. V kanceláři "pracuje" přestárlá slečna Trixie, která by ráda do důchodu, ale manželka majitele firmy trvá na tom, že musí zůstat, protože potřebuje pocit užitečnosti. Ani další jeho práce, prodavač párků není z nejúspěšnějších. Ale zpět ke slečně Trixie - z té se vyklube postava nejkomičtější, alespoň pro mě. I když má tato komika drsnou tvář. Vedlejší postavy téhle knížky jsou velmi osvěžující, dávají odpočinout od depresivního a stísňujícího pocitu, který kniha ve mně vyvolala. Třeba právě slečna Trixie, pochůzkář Mancuso, uklízeč Jones a další byly to vtipné, co mí přátelé na knize oceňovali, ale pro mě to bylo málo. Co mi na knize tak moc vadilo?

Knížka se sice dá chápat jako satira, ale přišla mi až velmi zoufalá. Těžko uvěřit, že by jen polovina měla reálný základ. V jedné postavě se sešlo tisíc podobných postaviček, a to mi přišlo asi nejhorší. Situace byly naprosto absurdní, pochybuji, že by se někdy mohli stát. Jistě, může někdo namítnout, že to je román a že bych jej neměl brát vážně, ale tahle knížka je opravdu obžalobou společnosti doby, ve které byla napsána a mám pocit, že chtěl autor záměrně vytvořit co nejvíce těchto situací, na kterých by to ilustroval. No, a pokud měla být kniha nikoli obžalobou ale satirou, přišlo mi to málo vtipné. Švejk, byť to podle mě není kdovíjak dobrá kniha, je satirou velice dobrou, je to vtipné a přesně víte, z čeho si Hašek dělal legraci a co kritizoval. Tady je sice také jasné, co je kritizováno, ale málokdy jsem se tomu mohl smát, spíše mě to stísňovalo...

Všimněte si prosím, že nepíšu, že je kniha špatná, jen je špatný můj dojem z ní. Musel jsem se donutit číst, trvalo mi tři týdny, než jsem ji dočetl, to se mi nestává běžně. Den co den jsem řešil dilema, zda vůbec má cenu ji dočíst, jestli mě ještě vůbec může něčím překvapit. Nevěděl jsem, jestli vůbec chci vědět, jak Ignácius Reilly dopadne. Nakonec jsem dočetl a nemohu říct, že bych toho litoval. Konec sice dává jakous takous naději, ale jen opravdu hodně jemnou. Dojde k tomu, k čemu celou knihu spěje, ale to nebudu předem prozrazovat.

Už poněkolikáté přemýšlím, jestli se mi nakonec tahle knížka líbila. Když jsem ji četl, věděl jsem, že nikoliv. Jenže teď, po zhruba deseti dnech, kdy jsem ji nechal uležet, si tím tak jistý nejsem. Není to bůhví jaký klenot knihovniček, ale není to zase bohapustý blábol. Ale myslím si, že tuhle knížku předchází mnohem lepší pověst, než jaká ve skutečnosti je. Ne, nemohu říct, že bych se u ní ani jednou nezasmál, ale vždy to bylo jaksi rozpačitě. Slečna Trixie mě bavila hodně, ale i její osud v knize je vlastně smutný.

No, moje doporučení v této recenzi je: nedejte na žádnou recenzi o téhle knížce, protože pocity z ní budou u každého jiné.

28.11.2006