100 %

Trevanian - Šibumi

V dnešní době je žánr akčních thrillerů velice populární. Důkazem toho je například Dan Brown a jeho knižní portfolio. Důvodů je nejspíš hned několik. Můžeme tomu říkat třeba oddechová četba, která není příliš náročná na přemýšlení, rychlý spád děje a jeho nekomplikovanost. Nechceme řešit filozofické problémy, chceme se po práci hlavně bavit. No a do této skupiny by měla oficiálně patřit i kniha Šibumi, ovšem toto zaškatulkování je obtížné a zavádějící.

Rodney Whitaker vydal Šibumi pod pseudonymem Trevanian už před sedmadvaceti lety. Následoval ohromný úspěch, prodalo se přes dva miliony výtisků a populární je dodnes. A proč tomu asi tak je? Že by ten "thriller" byl tak výjimečný? Ano to tedy opravdu je. Ale jde tu přece jen o něco víc. Tahle kniha totiž překročila svůj vlastní žánr a používáme-li pojmy jako klasika, tak Šibumi do ní patří bez debat. Označení thriller je především berlička, kterou si autor zvolil k vyjádření svých názorů. Je to sonda do myšlení východních civilizací (Japonska), úvaha nad směřováním západního světa, dokonale vyfabulovaný mnohovrstevný příběh, příručka hry go a bůh ví, co ještě.

Kniha popisuje životní osudy nájemného vraha Nikolaje Alexandroviče Hela, naprosto fascinující osoby. Povolání nájemného vraha je samo o sobě zajímavé, jenže pan Hel (nemá rád tykání) je zároveň polyglot ovládající sedm jazyků (mimochodem jedním z nich je i baskičtina), mistr v deskové hře go, zapálený tvůrce japonských zahrad, speleolog, východní filozof a dokonalý milenec. Jak se ke všem těmto svým zálibám či vlastnostem dostal se dozvíte v knize samotné. Děj knihy se zabývá jeho bojem s Mateřskou společností, což je nadnárodní konglomerát energetických institucí, který díky žíznivosti světa po ropě ovládá téměř vše, na co si vzpomene.

Nakonec jsem si schoval to, čím kniha nejvíc oslovila mě samotného, a to je autorův humor. Jeho nadsázka, ostré, avšak dobře sedící sarkasmy, komentáře některých postav a vůbec některé pasáže samotné, jako například okopávání volva nebo charakterizace některých národů, jsou nezapomenutelné.

A tak se mi dostala do ruky kniha, která ačkoliv se tak netváří, náleží do zlatého fondu světové literatury a patří podle mého názoru mezi to nejlepší, co kdy bylo napsáno. V českém vydání zážitek z knihy bohužel kazí nepříjemná chyba, zřejmě na straně vydavatele, který, zdá se, velice podcenil korekturu knihy. Nepamatuji si jinou knihu, kterou bych četl a kde by v tolika slovech chyběla písmena a občas i samotná slova. Ani tato mrzutost však nemůže tento klenot připravit o absolutní hodnocení, moje první, které tu udílím.

15.08.2006
TomiFK