70 %

Tvrdá, Eva - Dědictví

Když jsem byla malá, prababička mi vyprávěla příběhy. Příběhy z doby, kdy byla moje máma malá holka i takové, kdy malou holčičkou byla bábi. Starší dámy už jsou asi takové, oblažují svými vyprávěními své dospělé děti, vnoučata, a když se jich dočkají, tak i pravnoučata. Někoho takové povídání nudí, nebo snad přímo otravuje. Mě ale vždycky bavilo a stejně jsem si připadala i při čtení útlé knížečky, která se mi dostala do rukou jen díky snažení autorky samotné. Běžně se totiž zatím ještě na pultech knižních handlířů nevyskytuje.. ale možná se jednou dočkáte i Vy.

V uzounké knížce, možná by se dalo říci až sešitu, najdete několik částečně na sebe navazujících příběhů. Veškerý děj se odehrává nebo je přímo spojen s oblastí Hlučínska. Pokud nevíte, kde byste Hlučínsko měli hledat (což jsem já před přečtením Dědictví ostatně také netušila), vězte, že je to malé území ve tvaru trojúhelníku ohraničeného dvěma řekami, Odrou a Opavou a na straně třetí Polskou státní hranicí. Tato oblast prošla v průběhu dějin "rukama" České Koruně, Prusům, Čechoslovákům, Německé Říši a opět Čechům.

Příběhy připomínají babiččina vyprávění (a to myslím obecně) jednak tím, že vypravěčkami a hlavními hrdinkami jsou ženy. Ženy mladé a plné života, matky od rodin i celoživotní dřinou zmožené stařenky. Druhá připomínka povídání s vůní čaje a sušenek je také doba, ve které všechny postavičky žijí, nebo na který vzpomínají. Ať už s láskou nebo trpkou příchutí. Tím obdobím je počátek minulého století, především druhá světová válka a léta tesně před ní i ta následující.

Zkuste si představit, jak těžký život vedli lidé v této tak obtížné epoše, navíc když si nárok na jejich domovy dělala hned ta, hned ona Středoevropská mocnost.. nuzný a namáhavý, plný nejistoty a nebezpečí, ale i každodenních starostí a drobných radostí. Bát se o život a zdraví, mít co do úst a do čeho obléknout děti, vychutnat si v klidu své 'kafe', zavzpomínat si na rodnou hroudu. O tom všem Vám budou hrdinky všech povídek vyprávět. Procítěně, tak jako to umí jen ti, kteří milují. A to je zřejmě i případ autorky, která miluje svůj kraj. Posloucháte-li rádi životní příběhy s kávou a babiččinou bábovkou, Dědictví od Evy Tvrdé by se Vám jistě líbilo.

30.09.2005
alza