70 %

Urban, Miloš - Stín katedrály

Kolem katedrály svatého Víta se dějí divné věci. Někdo jí opakovaně znesvěcuje. Vytváří na ní satanské symboly. Vraždí se v ní. A v pozadí toho všeho se odehrává boj o její samotnou podstatu. Naštěstí, toto není realita, ale námět předposlední knihy Miloše Urbana.

Stín katedrály je druhá kniha Miloše Urbana kterou jsem četl, tou první bylo Sedmikostelí. Urban patří spolu s Michalem Vieweghem k těm českým autorům, které nenechávají své čtenáře a recenzenty chladnými - buď je obdivován nebo zatracován, nic mezi tím. Sedmikostelí a Stín katedrály jsou romány velmi podobné, oba mají hlavní nosné téma: architekturu. V Sedmikostelí architekturu Nového města, ve Stínu katedrály architektonické prvky naší nejslavnější pražské svatyně, chrámu svatého Víta. Ovšem, v prvně zmiňované knize je architektura přímo "hlavní postavou" děje, kolem které se vše točí, zde je však doplňkem, bez kterého by však děj ztrácel smysl.
Mladý, sympatický znalec historie a architektury Roman Rops je svědkem vražd, které se dějí přímo na posvátné půdě katedrály svatého Víta. Roman se stává jedním z podezřelých, vyšetřování vede sympatická policistka Klára, ale o té ještě bude řeč. Poznáváme starožitníka Maxe Unterwassera, stavitele, který se podílí na rekonstrukci katedrály, pátera Urbana a pana Malera, který je odborníkem na historii. Tento člověk mě bavil nejvíce, ale také o tom později.

Příběh čtenáře strhne již od první stránky, nemusí dlouho čekat na zápletku, ta se dostaví až nečekaně rychle. Čtenář hned zkraje ví, že Roman Rops za vraždami nestojí. To je však jediná jistota kterou má. Kdo je záhadná Sidonie, po které Roman tolik teskní? Je to jen bývalá manželka, nebo je její úloha v ději mnohem větší? A co starožitník Unterwasser, nejpodivnější postava z celého příběhu? Otázky se kupí, ale jejich zodpovězení si Urban nechává samozřejmě až na konec. Stejně tak se kupí i mrtvoly, jejichž vraždy jsou čím dál tím podivnější. Jsou vražděni teatrálním způsobem, jakoby varování. Jenže, komu je toto varování určeno? Krom toho dochází i k dalším podivným událostem, které dávají tušit temné pozadí celého příběhu.

Číst tuto knihu a pak následně o ní něco psát znamená naprosté pohlcení. Urban, jak je jeho dobrým zvykem do knihy vnořil přednášku o chrámové architektuře, o stavitelích, minulosti i současnosti. Popis je tak sugestivní, že okamžitě dostanete chuť svatovítskou katedrálu navštívit a na vlastní oči se přesvědčovat, že je opravdu tak krásná a tajemná, jak Miloš Urban píše. Stejné pocity jsem měl i u románu Sedmikostelí, které se zase věnovalo Novému městu pražskému. Na druhou stranu, toto je jedna ze tří slabin knihy: někdy jsou "odbornější" pasáže hůře stravitelné a míval jsem tendence je přeskakovat. Pokud jsem mluvil o třech slabinách, musím doplnit zbývající dvě. Tou druhou je postava Kláry, mladé policistky. Urban se snaží bořit mýtus o "blbých policajtech", který je u nás hluboce zakořeněn. Klára má přehled o náboženství, kultuře, čte bez problémů odborný text. Na druhou stranu, její mluva a celá osobnost, jak se jí Urban snažil vytvořit, tomu docela odporuje. Nevěřím tak, že tato postava by mohla být reálná. Třetí slabinka, kterou jsem na románu pociťoval bylo, že celou dobu jsem měl pocit, že za vraždami je mystika, tajemno atd. Celé vysvětlení pak bylo velmi prosté, současné a pozemské. Jistě, nemusí to být zrovna slabina, ale pro mě zdánlivé mystické pozadí, které se nakonec nekonalo byl důvod, proč jsem chtěl knihu odložit. Že jsem tak nakonec neudělal je spíše dáno mou vytrvalostí.
Třešničkou na dortu je jakýsi pan Maler, který nemá v průběhu knihy velký prostor, toho se mu dostane až v samém závěru. Je očividné, kde se Urban inspiroval. Historik a spisovatel Zdeněk Mahler se velmi často vyjadřoval ke katedrále svatého Víta, i když jeho postava v románu je velmi vyfabulována. Musím říct, že jsem se upřímně bavil a doufám také že i pan Mahler.
Stín katedrály je rozhodně další dobrou knihou Miloše Urbana, jen je potřeba nenechat se odradit a vydržet do konce. Určitě to stojí za to.

12.05.2006

Zajímavé odkazy: