80 %

Váchal, Josef - Vykládací mystické karty

Nakladatelství Paseka už dlouhá léta pěstí odkaz Josefa Váchala a činí lidu dostupné jeho práce, dochované v jednom či několika málo exemplářích, nezřídka vytištěných na balicím papíru. Možná, že pro mladou generaci Váchal tolik neznamená, ale pro nás, zasažené filmovým zpracováním Krvavého románu zůstává autorem kultovním, alias dobrým a božím už z definice.

I díky tomu se na knižním serveru objevuje zaručeně první recenze na karty... Váchalovy vykládací mystické karty. A začněme rovnou zhurta, nakladatelé mohli vytisknout karty na papír, který přísluší kartám a ne na křídovou čtvrtku, ta je na podobný formát příliš tenká. Amatérské okultisty a zříče budoucnosti bez předchozího školení patrně též zklame, že v přiložené brožurce není návod, jak sobě budoucnost z karet vykládati, ale toliko obecná rada, že lze postupovat libovolnými metodami známými z odborné literatury. Když jsem si v dobách ČSSR kupoval Taroky, návod byl v balíčku přiložen!

Zde je návod přiložen také, ale dílo Vladimíra Boreckého je výkladem spíše k Váchalovi než k vykládání karet. Ponořme se proto do Váchalova neskladného a nesnadného naturelu: Váchal měl svým založením blízko k pseudovědeckým a pseudonáboženským učením s jejich přímočarou a naivní mystikou, podobně jako v literární oblasti obdivoval prostou vulgaritu braku a paraliterárních žánrů. Já jsem si to našel na Wikipedii a on to zase takový úpadek není, viz též studie Josefa Hrabáka.

V cestě k původní sadě karet, jejíž druhý tisk nakladatel naklonoval nám Borecký připomene, že do teosofického kroužku Váchala v šestnácti zavedl jeho otec; v osmnácti se stal řádným členem. V roce 1891 Karel Weinfurter a Gustav Meyrink založili teozofickou lóži U Modré hvězdy, což uvádím právě proto, že Váchalovy karty jsou teozofií ovlivněny. Jinak dbal Váchal na karetní tradici dosti málo, barvy karet jsou kvadráty, trigony, kruhy a kříže. Snad v tom můžeme hledat Váchalovo zaujetí pro čistý humor bez vtipu, snad vliv diskusního kroužku Jakuba Arbesa z hospody U zlatého litru, snad tajemné souznění s komunismem: Ostatně počátky spiritismu jsou téměř totožné s počátky marxismu Borecky nemá komunisty rád a upozorňuje na to, možná až příliš.

Čtenáře může potěšit, že v roce 1993 byl objeven list s výkladem hodnot jednotlivých karet, jakož i autorský výklad zobrazených entit na kartách. I milovníci Váchalových dřevorytů tak, vybaveni příručkou o vykládání karet budou moci nahlédnout do své váchalovské budoucnosti.

Vydala Paseka v roce 2008.