70 %

Vandenberg, Philipp - Sixtinské spiknutí

Román "Sixtinské spiknutí" je jedním z řady příběhu, které vytvořil německý spisovatel a historik Philipp Vandenberg (*1941). Tomuto populárnímu autorovi vyšlo v Česku více než dvě desítky titulů, a to jak historických příběhů (Pompejan, Odlévač zrcadel), tak i historických monografií (Nefertiti, Caesar a Kleopatra). Mimo to píše i thrillery většinou spojené s nějakou historickou záhadou. Do této kategorie patří i román "Sixtinské spiknutí". Jeho námětem je jisté vatikánské tajemství, které je spojené se Sixtinskou kaplí a autorem jeho malby Michelangelem. Můžeme tedy povšechně říci, že je to další varianta "Šifry mistra Leonarda", ale na obranu autora musím podotknout, že román vznikl už v dobách, kdy jsme se u nás ještě oslovovali soudruhu a soudružko. Poprvé vyšel v češtině už v roce 1997, a pro stálý zájem o Vandenbergovu tvorbu opět v reedici v roce 2006.

Děj se odehrává v současnosti, kdy se Vatikán rozhodne restaurovat Michelangelovi malby v Sixtinské kapli. Při této proceduře se náhodou v kresbách objeví záhadná písmena, která nedávají žádný smysl, ale i to stačí, aby to vyvolalo ve zdejší kurii zděšení. Je rychle svolána komise vedená kardinálem Jellinekem, prefektem Kongregace pro nauku víry, tedy bývalou inkvizicí, které má za úkol prošetřit celý případ specialissimo modo, tedy v co největším utajení, aby se nepoškodilo jméno církve. Důvod je jasný - Michelangelo byl znám svojí nenávistí k církvi, k papežům a celé církevní kurii. Jestli se skrývá za záhadnými písmeny nejslavnější kaple světa přímo v srdci Vatikánu nějaký nebezpečný vzkaz, nesmí se to dostat na veřejnost. A můžeme říct, že tam vzkaz je. Tak děsivý, že by tím padla celá katolická církev.

Autor tím vytvořil další napínavý román o křesťanských záhadách, který se do čtivosti vyrovná jakékoliv další knize na toto téma, a přitom si ale zachoval jistý osobitý styl. Můžeme říci, že se jedná opravdu o teologický thriller, protože děj se téměř neodehrává nikde jinde, než za zdmi záhadného světě Vatikánu či katolických klášterů, zvláště pak ve Vatikánské knihovně a tajném archívu. Tedy místech, která skrývají věci ohrožující nejen existenci církve, ale i světa jak ho známe. Vandenberg svého sixtinského tajemství využil spíše pro prezentaci dějin práva v Vatikánu, o různých přehmatech a omylech, které dnes katolická církev si nerada připomíná. A samozřejmě k objasnění postavy sochaře Michelangela za použití různé korespondence a textů. A nesmíme opomenout fakt, že i v tomto nejsvatějším orgánu světa se vede až ďábelsky vražedný boj o moc. V jednotlivých postavách , a je jich více než dost, se autorovi podařilo vytvořit tu tajemnou a pro mnohé nevysvětlitelnou atmosféru světa lidí zcela oddaných víře v Ježíše Krista. Je to nezvykle pojatý thriller, kde se všichni pohybují v kardinálských či mnišských sutanách v místech nutící k pokorné bázni i nevěřící.

Pro větší autenticitu použil v textu množství latinských názvů a textů, úryvků z bible a dalších náboženských textů. K tomu je pak vytvořen i velmi vhodný slovník na konci knihy, který tyto latinské pojmy vysvětluje. V překladu Věry Houbové vydalo nakl. Knižní klub.

28.03.2008