90 %

Vasiljev, Vladimir - Temná hlídka

Obec čtenářská se už pomalu loučila s Jinými, připravena leda tak zažehrat na filmovou verzi, když tu, jak říkali socialističtí soudruzi kriminalisté - pic kozu do vazu - je tu díl čtvrtý, o přetemné přímo černé dohodou nedotčené obohacený. Temná hlídka časově patří mezi Denní hlídku a Šerou hlídku. Formálně začínají Hlídky připomínat strukturu románových cyklů Karla Maye.

Temnou hlídku nenapsal úhlavní hlídkař Lukjaněnko, ale jeho spoluautor z časů Denní hlídky Vasiljev. Krásný příklad široké ruské duše, která se ani před peněženkou nezastaví. Název Temná hlídka, je pouze českým marketingovým tahem, v originále trojiční symbolika hlídek narušena nebyla.

Ruský název, Tvář Černé Palmyry, nás uvádí rovnou do místa hlavní dějové zápletky - do Sankt Peterburgu. Odtud jsou Černí a odtud prýští všechny problémy, které se sesypou na hlavu kyjevské denní hlídky. Jak známo, Moskvanův se do Petrohradu nikdy moc nechce, a tak i Zavulon přihraje horký brambor do rukou Lika - Taviskarona - Šeremetěva, šéfa kyjevské denní hlídky, jistě i proto, že "Ukrajincy remizy neznajut!" Díky tomu se čtenář seznámí se širokou plejádou ukrajinských hlídkařů, architekturou Kyjeva [kostel na Velké Vasilkovské postavil architekt Goroděckij] a pivem Oboloň. Své místo mají v knize i známá jména z předchozích Hlídek, ačkoliv jen Zavulon je opravdovou postavou děje a ne jen meteorem, který přinese paní psaní.

Je celkem jasné, že výprava toho nejlepšího z Ukrajiny do Petrohradu nebude, navzdory trojí patronaci a informacím průzkumníků, procházkou růžovým sadem a již záhy začnou z jižních pobratimů lítat chlupy. Vasiljev se tentokrát chová ekologicky, takže čtenář nebude muset oplakávat Tygříky ani jiná milá zvířátka. Naopak, při hubení lumpů mu srdce samou radostí povyskočí, protože Černí jsou existence ryze odpudivé.

Posléze se ukáže, že ne každá černota je úplně černočerná, neboť čemu svědčí Tma? Lásce! Na té příběh stojí, a to hned v několika místech a různých podobách, sice bez vrkání temných holoubků a detailů slizniční mechaniky, ale zato v rozmachu hodném širokého plátna. Jedná se přece o osud celého lidstva! K lásce patří i zrada, ale oni Černí nikoho nezradili, protože zrada je čin vědomý a nemůžete zradit někoho, o kom nevíte a kdo neví o vás. Někoho takového můžete leda překvapit, ale to zase nemůžete napsat do upoutávky.

Epopej ljubvi je zasazena do příběhu, který není průhledný a který není ani tupě akční, jak bývalo Vasiljevovi vyčítáno. Nechybí tu vychytané nápady, řemeslná zručnost, ba ani citáty z textů ruských kapel. Pravým mistrovstvím je zakomponování reklamy na vlastní web. Opět jsou v textu roztroušeny drobné detaily i teoretické koncepty Jinakosti. Jeden by nevěřil, jak jsou citliví na trochu radioaktivity. Co se dá jistě vytknout, je prvá zmínka o českém pivu až na straně 121.

Kromě něj dojde na roztodivná piva východní i západní provenience, ale i na něco ostřejšího: Ale pít vodku o samotě je tak nějak neruské. Vodka se má pít ze sklenek a je jedno, zda se přiťukává či ne, ale vždy to musí být ve společnosti. Kdežto tahle zámořská žitná se klidně dá dumlat i v osamění. Ostatně - whisky je zřejmě to nejlepší, co mohla rasa zavilých individualistů nabídnout rase přehrabovačů takzvané duchovnosti. A byli tací, kteří o díle těchto kvalit tvrdili, že nedosahuje psychologických hloubek Lukjaněnkových. Mimo to je text prostoupen interesantními filosofickými postřehy typu: Skutečná svoboda, to je cestování bez zavazadel, či: Ideálem ovšem není rovnováha, ale harmonie.

Autorem posledního je Švéd, alias alter ego Vasiljevovo, stejně jako jím byl v Denní hlídce Vitalij Rozoga. Pozná se to podle toho, že jsou z Nikolajeva, na nějž Nikolajevci nedají dopustit. Na ukrajinských mapách hledejte Mykolaiv.

Překlad je dobrý, avšak hned na prvé straně se překladateli sešel Jerzy Stuhr s "Jerzy Szturem". Knihy z tohoto cyklu jsou patrně prokleté. Kdo by to nečekal?

Zajímalo by mě, co se stalo v Kyjevě roku 836, že to přinutilo Lika sepsat grimoár? Číslo je to pro Kyjev jistě magické, udává jeho rozlohu v kilometrech čtverečních a ne náhodou je od něj právě 836 km vzdálen Lugansk. Z 836 míst na Ukrajině se vystěhovávali Židé do Kanady, ale datum jsem nenašel žádné.

Závěrem se snad dá říci jediné: Hold Ti skládáme "Cimerijský", jež drtíš to, co dávno mělo trouchnivět ve zborcených hrobkách! Temná hlídka se povedla, dokonce bych si dovolil tvrdit, že potřeba uzavřít příběh v jednom svazku jí jen prospěla. Jsem zvědav, kdy se hoši nechají zlákat k další sázce na jistotu.

Vydal Triton v edici Trifid a Argo roce 2006.