100 %

Velemínský, Miloš; Velemínský ml., Miloš - Dítě - 3x333 otázek pro dětského lékaře

Od roku 1989 nastaly ve zdravotnictví a v dětském lékařství velké změny, některé k dobrému, jiné k horšímu... Šokují mě množící se případy pohlavního zneužívání dětí a jiné tělesné či psychické týrání... Jak je možné, ve vyspělé zemi jako je naše, že toto společnost dopustí??? Dítě je nejcennějším pokladem, kterého je třeba si vážit, dobře se o něj starat a vychovávat pro budoucnost. Jedním důležitým způsobem je osvěta, kterou tato publikace poskytuje plošně všem maminkám, tatínkům i prarodičům. Autoři vytvořili celek 333 otázek k dětskému lékaři a jeho odpovědí na ně.

Kniha je velkého formátu, vázaná, má 267 stránek a mnoho poutavých, barevných fotografií i praktických reklamních upoutávek. Obálka je na první pohled výstižná a byly na ní použity obrázky firmy HiPP s.r.o Czech.
Text je uspořádán jako odborný výklad kapitol, který je pak doplněn o zajímavé i důležité otázky rodičů a odpovědí dětského lékaře na ně... Kniha obsahuje Věnování, podrobný Obsah, který je rozdělen na třicet čtyři kapitol, Použitá literatura a Rejstřík.

"Náleží k tomu nemnoho umění a práce,
aby člověk byl počat,
jakmile se však narodil, jest na sebe vzíti péči pilnou a úzkostlivou,
aby byl odchován a vychován." (Platon)

"Kniha je určena všem rodičům budoucím i současným, aby jim pomohla získat jistotu při výchově dětí i při péči o ně."

Takto promlouvají autoři publikace v Předmluvě...

"Kniha je zaměřena na rady týkající se prevence onemocnění."

Kapitola první je určena pro nastávající rodiče:
Co mají vědět rodiče před porodem? V úvodu je popis fyziologie těhotenství a jeho průběh, jsou zde obrázky vývoje plodu, nechybí zde ani znění dokumentu Úmluva o právech dítěte. Co je to rodina? Dítě má právo na oba rodiče! Je zde podrobně zmíněno domácí násilí a týrání... Kapitola zahrnuje spoustu užitečných informací, např. výživa, výbavička pro dítě a mnoho jiných. Peněžní dávky, kde je získat? Shledávám knihu Dítě velice významnou pomůckou pro každou nastávající matku a její rodinu. Druhá kapitola Role muže v těhotenství, při porodu a v rodině. Zde je zajímavá kreslená příloha Akupresura. Ve třetí kapitole nám autoři vysvětlují jak funguje Organizace dětského lékařství. Za pozornost stojí obrázky Zdravotního a očkovacího průkazu, Záznam o zdraví a nemoci dítěte, registrace dítěte, výběr dětského lékaře... Čtvrtá kapitola Statistika nás informuje o statistikách v dětském lékařství. Screening je název páté kapitoly, jedná se o aktivní vyhledávání nemocí u dětské populace. Tělesný vývoj dítěte podrobně prostudujeme v kapitole šesté. Pohybový, smyslový, duševní a citový vývoj v kapitole sedmé. Zajímavá je obrázková příloha Motorický vývoj dítěte. V osmé kapitole Režim dne je hodně místa věnováno spánku dítěte, hygieně, oblečení, režimu dne atd. Vození a nošení dětí je dost zajímavou a důležitou kapitolou devátou. Je zde obrazová příloha, kde jsou vyobrazeny typy kočárků, autosedaček. Jsou zde Všeobecná pravidla pro převoz dětí v autě. V desáté kapitole Racionální výživa v dětském věku - kojení, vitaminy, způsoby kojení, odříhnutí, je zde příloha: názorné a barevné obrázky Pomůcky ke kojení. V jedenácté kapitole Očkování a zvyšování obranyschopnosti organismu je otištěn aktuální Očkovací kalendář, který rozhodně stojí za pozornost, je platný od 1.1.2007. Alergická onemocnění a onemocnění spojená se sníženou imunitou probírá tuto složitou, ale stále aktuálnější problematiku! Třináctá kapitola Rozdělení dětského věku je rovněž zajímavá, např. se dozvíme o nedonošeném dítěti a odlišnosti péče o něj. Onemocnění dýchacích cest je samostatná kapitola čtrnáctá, je zde příloha Způsoby odsávání. V patnácté kapitole Onemocnění trávicího traktu se seznámíme s problematikou dosti častou právě v dětském věku. Neméně významná je kapitola Prevence úrazů, kde jsou také obrazové přílohy Bezpečné kolo, hračky, úrazy v autě, při cyklistice, otravy a úrazy v domácnosti a mimo domácnost (barevné obrázkové přílohy), např. na dětském hřišti. Kapitola Bydlení dětí je také zajímavá, jakou postýlku, dětský pokoj... V dalších kapitolách se můžeme seznámit s kapitolou Onemocnění ledvin, močových cest a pohlavních orgánů, zlozvyky a psychosomatická onemocnění nebo onemocnění očí, sluchu a řeči, žláz s vnitřní sekrecí. Velmi důležitá je kapitola Antibiotika, Orthopedie (barevná obrazová příloha), Teploty, Kůže a infekční onemocnění... Zajímavá stať je Sport (přílohy Plavání kojenců, masáže kojenců), Dítě a zvíře, Křeče u dětí, Alternativní medicina, Krev nebo Rehabilitace (obrázkové přílohy: vadné držení těla, ploché nohy atd.).

Jsem svou prvotní profesí dětská zdravotní sestra a uznávám autoritu autora této knihy Prof. MUDr. Miloše Velemínského, CSc. a jeho syna, spoluautora této publikace. Shledávám, že kniha Dítě je významná pro rodiče budoucí i současné, je osvětovou publikací nejen svou koncepcí, obrázkovými přílohami, rozvržením kapitol, které jsou obohaceny důležitými a často kladenými otázkami maminek , ale hlavně odpověďmi zkušených a uznávaných dětských lékařů. Kniha je významná, ale také velmi praktická a neměla by chybět v žádné rodině, kde mají v péči dítě do 18 let věku. Doporučuji!

Taková kniha na našem knižním trhu rozhodně dosud chyběla,
protože se zabývá hlavně Osvětou, Prevencí, ale také celostním pohledem
na péči o dítě, a to po stránce somatické, psychické, ale hlavně i citové,