85 %

Viewegh, Michal - Román pro ženy

On je jedním z nejpopulárnějších současných českých spisovatelů a jeho knihy jedněmi z nejúspěšnějších. V pořadí již třetí Vieweghovo dílko bylo uvedeno do filmové podoby a já doteď ještě nečetla žádnou z jeho knih. Takže mi to už nedalo a neodolala jsem dlouhému přesvědčování jednoho velkého autorova fanouška.

Možná bych se spíš měla stydět, někam zalézt a nikomu tuto zahanbující skutečnost neříkat. Rozhodla jsem se k tomu ale postavit čelem, konečně si něco přečíst a také Vám dát vědět, jaké pocity to ve mě zanechalo. Má volba padla na Román pro ženy, pro jeho aktuálnost a také proto, že mě jako víceméně odpůrkyni červené knihovny velmi zajímal mužský pohled na tento žánr a osobitý způsob, kterým se k němu Viewegh posavil.

Autor si vzal námět charakteristický pro všechny ty knihy s úžasně vypadajícími blondýnkami na obálce - hledání velké lásky a sen o ideálním muži. Rovněž hlavní hrdinka je typicky mladá, krásná, s exotickým jménem (Laura) a citovým traumatem z dětství (předčasná smrt otce). Myslíte ale, že kniha s názvem "Román pro ženy" skutečně patří do stejnojmenného 'regálu'? Pokud se prokoušete až na konec příběhu (a nedá Vám to zase tolik přemáhání), zjistíte, že tomu tak není. Kromě titulu totiž najdete v knize ještě mnoho dalších absurdních detailů, které z ní činí spíš jakousi parodii.

Laura pracuje v redakci dámského časopisu Vyrovnaná žena, kde píšou všechny ty chytré věci o udržení kvalitního vztahu a věčného mládí. Randí se svým učitelem angličtiny, s o dva roky mladším prodavačem mobilních telefonů, s postarším reklamním tvůrcem závislým na alkoholu, s elegantním a bezcharakterním boháčem a také se studentem pedagogické fakulty. Naštěstí ne najednou, tedy alespoň ne se všemi. Lauřina kamarádka Ingrid vypadá jako Julia Roberts a to jí ale paradoxně znemožňuje navazovat dlouhodobé vztahy a když už se jí to podaří, tak jedině s nesnesitelným a netaktním ženáčem. Lauřina předčasně ovdovělá matka zase chodí zásadně s cizinci, jelikož nesnáší Čechy. Oba dva, které milovala, jí totiž zklamali, byli to prostě burani. A s jedním takovým buranem teď chodí její dcera.

Příběh tedy není nijak složitý, spíše banální a dějové zvraty většinou můžete dopředu odhadnout, jakmile prohlédnete, že budou skutečně tak strašně neuvěřitelné jako v tom nejčervenějším, za vlasy nejpřitaženějším 'slaďáku'. Možná si také pamatujete, že první vydání této knihy provázela originální reklamní kampaň dopisů v metru, o které se hojně diskutovalo dokonce i v médiích. Také tyto dopisy jsou součástí příběhu, vlastně se jím celým prolínají.

Knihu jsem se snažila číst s nadhledem, neboť jsem si nebyla jistá, co mám od ní vlastně očekávat. Musím ale přiznat, že mě všechny ty naivní postavičky i banální příběh a předvídatelná vyvrcholení hned po pár listech začaly opravdu zajímat. A nepřestaly, dokud jsem nedočetla poslední stránku. Michal Viewegh umí psát velmi poutavě, ať je motiv příběhu jakkoliv předem hodný zatracení. A zřejmě nejsem jediná tohoto názoru, když v našich kinech můžete v současné době shlédnout i filmovou verzi tohoto románu. I na ní jsem byla a mohu doporučit jako skvělý odpočinkový film s podařenými hereckými výkony (za všechny jmenuji Simonu Stašovou v roli Lauřiny matky Jany). Román pro ženy doporučuji všem ženám, které romány pro ženy ze zásady nečtou.

25.05.2005
alza