80 %

von Kürthy, Ildikó - Haló, tady Miriam

Zatímco knihy psané pro muže, to jako špionážní a válečné romány, science fiction atd., už dávno nečtou jen muži, ale i ženy, a nikoho to ani nepřekvapí, romány pro ženy (psané většinou ženami), jsou stále hájenstvím čtenářek. Myslím tím, že čtenářek, které čtou horory Stephena Kinga, sci-fi nářezy Jiřího Kulhánka, bestiální vraždy od J. Deavera, jsou tisíce a tisíce, ale mužů, kteří si cestou z práce ve vlaku či tramvaji vytáhnou romanci od Danielle Steelové, či novou harlequinku, tak těch věru asi moc není. Osobně nikoho takového z okolí neznám.

Už několikrát jsme si s kolegou z práce říkali, že aspoň jednou tu 128 stránkovou harlequinku bychom zkusit mohli, ale stejně jsme zatím nikdy k tomu nenašli čas (možná spíše odvahu). Popravdě jsem už jednu zkoušel, odehrávala se na chlapáckém bojišti nějakého soudobého válečného konfliktu, ale i přes toto atraktivní prostředí jsem už po první straně od toho titulu "zbaběle" utekl.

Nedávno jsem na jedné diskusi prohlásil, že mám velmi rád film "Deník Bridget Jonesové". Kniha "Haló, tady Miriam" od autorky Ildikó von Kürthy je vlastně takovou německou variantou na tento velký filmový a knižní hit. Stejně jako u Bridget Jonesové je zde hlavní hrdinkou "ještě" mladá žena, která ale ví, že třiatřicet let patří do kategorie "mladá" jen z pohledu průměrné délky života. Z pohledu mužů a rodičů už se o zařazení do této kategorie dá sáhodlouze diskutovat. A taky se diskutuje To si uvědomuje i naše Miriam, spokojená svobodná žena, žijící v standardní životní úrovni nižší střední třídy pracující inteligence. Po stránce hmotné a finanční si nemůže nijak moc stěžovat, ale její milostný život má docela velké trhliny. V jejím věku už ani nejde o nějaký krátkodobý milostný románek. Miriam si uvědomuje, že je ve věku, kdy by měla myslet už i na možný rodinný život. Víte, co tím myslí - děti, manžílek, domeček, každoroční dovolená u teplého Středomoří atd.

Jenže jako každá žena má jeden zásadní problém - jak ho najít? Známostí, krátkodobých i dlouhodobých, už měla Miriam mnoho. Ale žádná se nedotáhla až do finále. Na radu své nejlepší přítelkyně, která na rozdíl od ní má o pár kilo méně, blonďaté vlasy, a neortodoxní přístup k mužům, se rozhodla svůj nejnovější objev, který by stál za hřích, "nakopnout" bez obvyklých společenských norem. Celá kniha vlastně je o tom, jak Miriam sedí v sobotním podvečeru doma u telefonu, a čeká, zda na to zareaguje a zavolá, či ne. V tomto mezičase mezi 17:12 až 00:01 nám čtenářům převypráví celý svůj milostný a sexuální život.

Humorným způsobem nás provede všema úskalí milostného života mladé emancipované ženy. Nejkomičtější momenty nastávají právě ve chvíli, kdy na jednu stranu se snaží navenek vypadat jako cílevědomá a nezávislá žena, ale v soukromí chce vypadat dobře, přitažlivě, sexy, prostě k sežrání. A dosáhnout toho je nesmírně těžké. O to zajímavější to bylo pro mne muže, který o kouzel a čárách moderní kosmetiky a módy nemá až tak moc přehled.

Deníkový román "Haló, tady Miriam" (orig. Mondscheintarif) je autorčina prvotina. Vyšel v Německu v roce 1999 a okamžitě se dostal mezi nejprodávanější tituly v zemi. Což celkem chápu. Velmi čtivý text, který v sobě má i určitou myšlenku a pointu, psaný s lehkým ironickým humorem, prostě všechno, co má i tolik oblíbená kniha "Deník Bridget Jonesové". A stejně jako Bridget i kniha "Haló, tady Miriam" byla už zfilmována, a to v roce 2001 v režii Ralfa Huettnera.

26.04.2006