90 %

Vonnegut jr., Kurt - Muž bez vlasti

Většina čtenářů, pro které pojem moderní literatura neznamená pouze "Šifra mistra Leonarda" a "Harry Potter", už pravděpodobně někdy narazila na amerického, dnes už kultovního autora Kurta Vonneguta jr. (*1922). V dobách nedávných, soudružských, se na jeho knihy stávalo ve čtvrtek (knižní) stejná fronta jako tehdy o vánocích na banány nebo kola Favorit. Jeho romány jako "Jatka č. 5", "Snídaně šampiónů" nebo "Kolíbka" se dočkaly mnoha českých vydání a většinou patřily k "podpultovému" zboží.

Kniha "Muž bez vlasti" je poslední počin Vonneguta, který vlastně už ani neměl existovat, protože už před několika lety autor prohlásil, že se psaním končím. A jak už ze zkušeností víme, takových autorských prohlášení byla hromada, a stejně autoři neodolali. Vzpomeňme si například na Stephena Kinga nebo Fredericka Forsytha. Čím se ale tento titul liší od jeho klasické produkce je hlavně to, že se nejedná o román, ale sbírku jeho článků, které napsal v posledních letech. Ale i zde můžu polemizovat, protože už zmiňovaný S. King taky napsal autobiografickou nebeletristickou knihu "O psaní", a nakonec jsem z toho měl pocit jednoho z nejlepších příběhů, které král hororů napsal.

Ve dvanácti úvahách o svém životě, současné Americe, spisovatelství (dozvíme se, proč dostal nálepku autor sci-fi) a politice Vonnegut nezapře svůj styl, sarkastický humor a těžkou kritiku současné americké politiky a společnosti vůbec. Někdy si myslím, že právě tento jeho kritický obraz USA byl důvodem, proč ho soudruzi - cenzoři nakonec povolili vydávat. Ale o tom už nás čtenáře varuje přímo nakladatel, když na přebalu píše, že fanoušci G. Bushe z knihy mít radost nebudou. A tak se Vonnegut zařadil mezi další celebrity, které otevřeně kritizují současnou Bushovu vládu a politiku. Ale svým nezaměnitelným způsobem bez nějakých servítek. Jak jsou už jeho čtenáři zvyklí, autor rád doplňuje své díla vlastními perokresbami, které jen zdokonalují dokonalé. I zde se oči nabaží. Nikdo určitě nepřehlédne tuto značku *, kterou začínají jednotlivé kapitoly, a která vypadá stejně jako v jeho knize "Snídaně šampiónů" (podle mého názoru nejlepší kniha od K.V. vůbec), kde ji autor popisuje: "... zde stůjž můj obrázek řiti."

Ale kromě této hvězdičky každá kapitola začíná krásně graficky ztvárněným citátem, z nichž bych na konec uvedl asi ten hlavní: "Jsme na této zemi proto, abychom se tu prdelkovali. Nenechte si od nikoho namluvit nic jiného." Kniha vyšla v nakl. JOTA v překladu Jiřího Rambouska v roce 2006.

P.S. Výborné čtení, všem doporučuji. Tedy kromě fanoušků G. Bushe. Už dlouho jsem nepřečetl knihu na jeden zátah během pár hodin.

19.01.2007