90 %

Vonnegut jr., Kurt - Pánbůh vám požehnej, pane Rosewatere aneb perly sviním

Českým čtenářům se dostává do ruky český překlad populární americké satiry Kurta Vonneguta jr. s názvem Pánbůh Vám požehnej, pane Rosevatere aneb Perly sviním. Groteskní příběh o štedrém podivínovi, rozdávajícím své miliony, zaujme nejen lehkostí s jakou je podáván, ale i svou hloubkou.

Kurt Vonnegut jr. (1922-2007) patří k nejoceňovanějším a nejoblíbenějším spisovatelům druhé poloviny 20. století. Největší popularity se mu dostalo v šedesátých letech, kdy si ho jako svého kultovního autora přisvojili studenti amerických univerzit. Své romány označoval Vonnegut jako společenské prózy. Z tohoto žánru se však už od šedesátých let vymaňují do sfér literatury humorné, groteskní, protiválečné, antiutopistické a vědeckofantastické.

Eliot Rosewater, hlavní postava románu Kurta Vonneguta jr., je podivín. A navíc bohatý podivín (ne náhodou je příjmení Rosewater tak podobné jménu amerického ropného magnáta Johna D. Rockefellera). Navíc je čtyřicátník Eliot filantropem, který chce pomáhat druhým a nic za to od nich neočekává. Filantropem posedlým touhou konat dobro a vyhovět každému, kdo o to požádá. V dnešní době, kdy peníze jsou hnacím motorem společnosti, kdy si každý člověk hledí jen sebe, není divu, že Eliot vzbudí u svého okolí ne slova díků, ale spíše soucit a podezření. Vždyť Eliot s představou, že je hasič, dobrovolník se srdcem na pravém místě (tato představa má základ v době války, kdy Eliot nedopatřením zastřelil tři dobrovolné hasiče, které si spletl s nacisty) a častými výlety po amerických hasičských zbrojnicích je případem pro blázinec "jako vyšitým". Myslí si to nejen jeho rodina, příbuzní a spousta lidí, ale všimne si toho i jeden ambiciózní právník, který ví, jak "odpočinek" v jednom nepříliš známém sanatoriu příliš štědrým mecenášům zařídit.

Jedinou životní náplní Eliota Rosewatera je zvedání telefonů zvonících ve dne v noci v Rosewaterově nadaci - v místnosti, kde Eliot jí, spí, čte, vyplňuje šeky, prostě žije. Kontakt se světem mu zajišťuje právě jen černý telefon. Veškeré jmění Rosewaterů spravují právníci, kteří dobře vědí, jak s majetkem nakládat. Jeden z nich, mladý a ziskuchtivý Libanonec s pocitem méněcennosti ví, že zbavit Eliota svéprávnosti nebude velkým oříškem, stejně jako následné převzetí a utrácení Eliotova obrovského jmění.

Vedle podivínského Eliota vystupuje v románu jeho exmanželka Sylvie, psychicky zdeptaná manželovými excesy, ale přesto věrně milující. Eliot i ona vědí, že jejich soužití by je zahubilo, nemohou žít zcela bez sebe, ani spolu, vzájemné kontakty je vyčerpávají, ale zcela vzdát se jich nemohou. Zajímavě pojal Vonnegut vztah Eliota k otci, snažícímu se svého syna pochopit. Pánbůh Vám požehnej, pane Rosewatere aneb Perly sviním je groteskou, ale příliš smutnou na to, aby se při ní čtenář mohl smát. Mezi řádky čteme autorovu obžalobu společenských poměrů, nespokojenost s vývojem mezilidských vztahů a snahu ukázat mnohostrannost lidské povahy, devastované nepochopením nejen svých nejbližších, ale i širokého okolí. Přímo k lišce je přirovnáván libanonský právník, snažící se lstí a vytáčkami získat Eliotovo jmění. Jemu podobných, se stejnýma liščíma očima však "běhá" po světě tisíce a také se stejným cílem: využít dobráčky-prosťáčky Eliotovi podobné.

Román Kurta Vonneguta jr. je smutnou parodií na současnou společnost a i přes to, že byl napsán už v roce 1965, společenské neřesti, které přibližuje, najdeme v naší společnosti i dnes.

11.08.2009
Jana Spálenková