Vopěnka, Martin - Moře smutku za tvým psem

Kniha, napsaná s neobyčejnou vnímavostí k hlubinám lidské duše, přitom bez zbytečného patosu a sentimentu. Příběh, jež svou čistotou a upřímností nepochybně otevře srdce mnoha čtenářů. Na jedné straně stojí komplikovaná a citově zraněná Beáta, nepříliš úspěšná v praktickém živote, ale o to víc ponořená do svého nitra, kde nachází poznání někdy až ...

Kniha, napsaná s neobyčejnou vnímavostí k hlubinám lidské duše, přitom bez zbytečného patosu a sentimentu. Příběh, jež svou čistotou a upřímností nepochybně otevře srdce mnoha čtenářů. Na jedné straně stojí komplikovaná a citově zraněná Beáta, nepříliš úspěšná v praktickém živote, ale o to víc ponořená do svého nitra, kde nachází poznání někdy až hraničící s náboženským vytržením, bohužel příliš poznamenané vlastní nezvládnutou bolestí, jak už to právě v takových případech často bývá. Na straně druhé Tomáš, čistý a vyrovnaný člověk, žijící stranou od lidí, v souladu s okolním světem i sebou samotným. Jejich osudy se protnou ve chvíli, kdy se Beáta rozhodne opustit svého praktického a materiálně založeného muže i milovaného osmiletého syna, aniž v tu chvíli sama ví, zda je to pouze načas nebo napořád. Jediné, co ví, je to, že už nemůže dál a potřebuje si někde v klidu a o samotě srovnat své myšlenky. Stráví noc v lese u staré kapličky, kde má silný mystický zážitek vyplývající z jejího vnitrního skrytého utrpení a rozhodne se, že na tom místě zkusí najít léčivý pramen, protože je přesvědčena o tom, že tam skutečně je. Ráno ji nachází Tomáš, bydlící kousek odtud na samotě mezi lesy a poli. Sám je překvapený svou empatií k jejímu zoufalství, jež sice nezná, ale přesto je bezpochyby vnímá. Nabídne jí přístřeší a ona přijímá. V této chvíli se začíná rozvíjet příběh o nepředstavitelné zranitelnosti lidské duše i o složitosti a křehkosti mezilidských vztahu, o relativitě dobrého a špatného konání, kdy zjistíme, že i ten nejčistší úmysl pomoci blízké bytosti se muže druhé straně jevit jako ta nejbolestnější zrada. Budeme mít možnost zahlédnout složitost komunikace, kterou komplikují ze všeho nejvíce právě ta zranění, která nejsou vidět, jizvy, které nenajdete na těle, ale v duši člověka. Abychom spatřili věci, které očima spatřit nelze, musíme se dívat srdcem, přesto ale v tomto příběhu zjistíme, že ani to někdy nestačí. V někom z nás to muže vyvolat skepsi a pocit marnosti, v jiném zase pocit pokory před tím, že někdy není v našich silách některé věci změnit, byt jsou sebebolestnější.
Na konci většiny příběhů můžeme říci, že byly dobré nebo špatné. Na konci tohoto příběhu nenajdete ani jeden z nich, protože tato kniha nám nepředkládá, co je dobré a co špatné, nesoudí tím černobílým způsobem, který většina lidí přijímá, aniž by se hlouběji zamýšlela nad příčinou a následkem veškerého dění kolem nás.
Je to příběh o individualitě lidské duše. Potřeba hlubšího zamyšlení, jež na nás dýchá z každé stránky, je navíc umocněna způsobem, jakým je tato kniha napsaná. Dej rozdělený do krátkých kapitol, je vždy popsán dvakrát, jednou z pohledu Beáty, podruhé z pohledu Tomáše. Doporučuji všem, kteří jsou někdy trochu zmateni z toho, co se kolem nich děje.

04.03.2005
Martina Šalatiová