70 %

Votruba, Adam - Namažeme školu špekem

Folklór je, jak známo, dobrá věc. V dobách předrevolučních ukazoval sepětí pracujícího lidu a jeho odpor k útlaku, ještě předtím národnostní svébytnost a potom tvořivost lidu nezávislou na totalitní politické organizaci. Vždy to znamenalo návštěvy muzeí, kde ve vitrínách stály zaprášené figuríny připomínající vzdělávaným takto dítkám spíše bojovníky z jižní Indie než jejich předky. Kromě oficiálního folklóru předváděného při oficiálních příležitostech existuje ještě folklór opravdový, se kterým bývají problémy. Na předkřesťanské tradice lidu jsme totiž hrdí, na namazané koledníky s pomlázkami na Velikonoční pondělí už ne. U autentického souboru v domácké atmosféře nikdy nevíte, kdy spustí nějakou politicky nekorektní, ale za to máte jistotu, že se místní poperou s přespolními. Folklór proto studujeme jako viry ve vakcíně, ve formě mírně zmrtvělé, abychom předešli různým faux paux. Přesto se lidová kultura ne nepodobná zavilým teroristům vyřítí z nejméně očekávaného kouta, aby ukázala, že lid sice buduje světlé zítřky, ale lidi na to všechno serou.

Zrovna takovou tvorbu v Národopisném oddělení Národního muzea mimo jiné studuje Adam Votruba. Že je to silná nátura svědčí jeho komentář v Blistech, jakož i tento, tamtéž zakázaný článek o českém národě. Protože Votruba nevěří, že Češi jsou hříčka kultury, ale národ jako každý jiný, umožňuje mu to překlenout nástrahy maminkovské demokracie (dělej co chceš, když je to to, co jsem ti nařídila) a zabývat se současnou folklórní poezií dětí. Tedy současnost v jeho pojetí je více než posledních třicet let.

Za tebou, za tebou!
Stojí prase s kamerou!

Zatímco některé říkanky jsou dojemně nevinné, neznamená to, že by se děti omezovaly jen na ně.

Prší, prší, jen se leje,
Vinnetou se z okna směje,
Old Shatterhand ve vaně
líbá prsa Rybaně.
Rybana se naštvala,
čůráka mu urvala.

Ehm, existuje i novější verze s Harrym Potterem, Hermionou a Malfoyem... Stern měl pravdu, dětství je peklo, ne takové jako Afanasjevovy Zakázané pohádky nebo Ruské lidové erotické povídky, ale přesto peklo. Pravda, mohl jsem vybrat učesanější, ale nerad bych nepokryl celou škálu možností. Je zde dokonce i oddíl "Bez jediného sprostého slova". Pijte mléko, jezte vápník, bude Vám stát jako krápník. Tahle už je z oddílu Nesedávej vedle kluka (z období puberty). Děti mají ovšem průpovědi ke sportu i k politice, vzpomeňte jen letité: Chceš-li poznat, co je dřina, kup si kolo Ukrajina, případně rozvitější dehonestace:

Kdo to tu blije?
Kdo to tu zvrací?
To Vladimír Iljič
ze schůze se vrací.
Na hlavě má čepičku,
na ní rudou hvězdičku.
Inu což
leningradský listonoš.

Měli bychom si dát ještě jednu. A tuš jaku? A tuš taku:

Pepa z depa šel do klepa
Chytil šťura za klepeta
šťur mu utek za chalupu,
Pepa za nim s holu dupu.

Aby to nevypadalo, že sbírka je pragocentrická. Ve skutečnosti obsahuje i sběry ze Slovenska. Soubor je uzavřen teoretickým rozborem současného folklóru a vzniku podobné slovesnosti. Kupříkladu popěvek Prší, prší s Vinetouem vysledoval autor až do roku 1964. Uvedeny jsou také notové zápisy citovaných písní. Vzdor tomu, že se autor přiznává, že porušil vědeckou etiketu a použil i říkanky, které si sám pamatoval, je každý text označen místem a datem a v poznámkách i jménem (pokud se ovšem informátor nestyděl). Případné zájemce o rozšíření sbírky autor vyzývá ke kontaktu a k zaslání.

Myslím, žemilovníky potrhlé tvorby, kteří nejsou úzkoprsí, kniha určitě nadchne! K všestrannému zážitku napomáhá, že poezie je vytištěna na podkladu připomínajícím linkovaný školní sešit a doplněna ilustracemi Davida Böhma, které vypadají opravdu na sedm let.

Vydal Plot v roce 2009.